Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plán Škody: Konec Fabie Combi, místo ní malé SUV. Může to být Amiq

  11:20aktualizováno  12:42
Škoda zásadně změní svou modelovou řadu. A zbaví se i modelů, které jsou úspěšné. Nová Octavia dorazí v roce 2020 a bude připravena na zástavbu hybridního pohonu.

Škoda Fabia dorazí v příští generaci jen jako pětidveřový hatchback. (Ilustrační obrázek) | foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi byla ve všech generacích hlavně na méně bohatých trzích velmi žádaným modelem, který dokázal se ctí uhrát i roli rodinného vozu. S příštím vydáním modelu ovšem z nabídky zmizí. „O konci Fabie kombi ještě není rozhodnuto, ale asi opravdu skončí,“ potvrdil pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Aktuální Fabia je nyní přibližně v polovině svého životního cyklu. Nová generace dorazí přibližně za čtyři roky.

Škoda Fabia Combi ScoutLine

Škoda Fabia Combi nedostane nástupce.

Fabii tedy zůstane jen pětidveřový hatchback. Kombík podobně jako u mnoha konkurentů nahradí crossover. Tedy svalnatější hatchback na vyšším podvozku a s většími koly s nádechem SUV. Strube potvrdil, že takové auto Škoda představí v roce 2019 a bude mít výhradně pohon předních kol.

Odklon od malých kombíků v koncernu VW už naznačuje nová Ibiza, jejíž novou platformu příští vydání Fabie přebere. Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi Fabie se oproti hatchbacku připlácí deset tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více.

Za tím, že Škoda nepostaví kombíkovou Fabii, je ještě jeden důvod: elektromobilita. Škoda nyní stejně jako ostatní značky koncernu VW mohutně investují do vývoje modelů poháněných elektřinou a to stojí obrovské peníze. „Bez elektomobilů nebude možné dostát emisním předpisům,“ vysvětluje Strube. A naznačuje, že právě kvůli investicím do elektromobility bylo nutné ušetřit jinde - právě škrtem Fabie Combi.

Škoda Rapid Monte Carlo

Škoda Rapid s liftbackovou karoserií má také skončit.

A nebude to jediný škrt. Nástupce nedostane ani liftbacková (tříprostorová) karosářská varianta Škody Rapid, vůz také už nebude mít španělské dvojče v podobě Seatu Toledo. Nové generace se dočká jen pětidveřový hatchback, který se dnes označuje jako Rapid Spaceback. Podle těch, kteří nové provedení viděli, je design velmi povedený. Spekuluje se dokonce také o tom, že značka opustí u tohoto modelu označení Rapid, nástupce by se mohl jmenovat jen Spaceback a dokonce se prý uvažuje o návratu jména Felicia.

Škoda Karoq

Škoda Karoq

Mohutným pilířem značky mají být nově modely typu SUV. Škoda letos uvedla do prodeje velký, až sedmimístný model Kodiaq, za dva týdny se představí jeho menší bratr jménem Karoq, který v nabídce nahradí Škodu Yeti. Malé SUV, které dorazí za dva roky, by mělo délkou kolem 4,2 metru spadat mezi hatchbackovou a kombíkovou Fabii. Jak se bude jmenovat, se ještě neví, je ovšem jisté, že Škoda zvolí jméno s písmenem Q na konci. V průběhu letošního dubna si automobilka zaregistrovala jména: Amiq, Yuroq, Eliaq, Arviaq, Karuq a Anuq.

Škoda ovšem chystá ještě více modelů typu SUV. Šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček pro iDNES.cz v březnu na autosalonu v Ženevě prohlásil, že během dalších dvou let by značka měla v Evropě představit až dva další modely SUV. Na čínský trh se navíc chystá další karosářská varianta Kodiaqa, má to být SUV-kupé (s karoserií typu BMW X6). O jeho uvedení na evropský trh se rozhoduje a Christian Strube přiznává, že problémem jsou stále především nedostatečné výrobní kapacity.

Na Octavii se pracuje

Designérské studio Škody aktuálně dokončilo facelift vlajkové lodi, občerstvený Superb by měl dorazit příští rok. Nyní designéři pracují na nové Octavii. Design čtvrté generace ponese i nadále kubistický rukopis aktuálních škodovek, který u značky zavedl Jozef Kabaň, jenž letos místo šéfdesignéra opustil.

Fotogalerie

Aktuální generace Škody Octavia dostane podle německého magazínu Auto Bild nástupkyni v roce 2020.

Octavia zůstane stěžejním modelem a má opět o něco narůst. I nová generace dostane technický základ (platformu) sdílenou napříč koncernem VW, jejími příbuznými budou tedy příští generace Volkswagenu Golf a ostatní modely s motorem vepředu napříč a pohonem předních, nebo všech kol. Nová Octavia ovšem bude připravena na zástavbu hybridního pohonného ústrojí (benzinový motor + elektromotor). Nejprodávanější model značky má v nové generaci přivézt také prvky autonomního řízení.

Nabídka konvenčních pohonů má stejně jako nyní startovat na benzinovém litrovém přeplňovaném tříválci. Těžištěm benzinové nabídky mají být čtyřválcové 1,5 TSI, které ještě letos dostane i aktuální generace. Dorazit má také vrcholové provedení RS, jehož dvoulitr má mít 295 koní.

Auto Bild mluví také o turbodieselech s výkony od 95 do 190 koní (motory 1,6 a 2,0 TDI). Jak to s diesely u osobních aut bude, je ovšem kvůli stále přísnějším emisním normám nutícím výrobce dávat těmto motorům velmi drahé technologie velmi nejisté. Z malých aut velikosti Fabie podle všeho vymizí úplně, v autě velikosti Octavie by ovšem přežít mohly.

Volkswagen vloží do vývoje motorů téměř 20 miliard eur

Německý automobilový koncern Volkswagen bude v příštích letech investovat až dvě desítky miliard eur do vývoje spalovacích a elektrických motorů. Oznámil to generální ředitel skupiny Matthias Müller. Největší evropská i světová automobilka se tím chystá na další zpřísňování emisních norem.

Loni Volkswagen ve snaze o překonání skandálu s obcházením emisních testů oznámil novou strategii, v níž se chce mnohem více zaměřit na elektrické automobily a nové formy mobility.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál má pro firmu vysoké náklady a skupina nyní musí omezovat výdaje ve všech oblastech a zároveň investovat do své transformace.

Během pěti let vloží Volkswagen do zvýšení efektivnosti a snížení spotřeby spalovacích motorů o 10-15 procent asi deset miliard eur (270 miliard Kč). "Reaguje tím na očekávané zpřísňování emisních norem v Evropě, USA i Číně," uvedl Müller.

Do vývoje elektrických motorů a nové generace hybridních vozů pro americký trh Volkswagen své investice zvýší na zhruba devět miliard eur. Minulých pět let společnost do bezemisních technologií investovala tři miliardy eur.

Volkswagen se ve vývoji motorů rovněž zaměří na úsporu nákladů. Počet typů motorů pro vozy určené pro masový trh se do roku 2020 sníží až o 40 procent, řekl šéf skupiny.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.