Plán Škody: Konec Fabie Combi, místo ní malé SUV. Může to být Amiq

  11:20aktualizováno  12:42
Škoda zásadně změní svou modelovou řadu. A zbaví se i modelů, které jsou úspěšné. Nová Octavia dorazí v roce 2020 a bude připravena na zástavbu hybridního pohonu.
Škoda Fabia dorazí v příští generaci jen jako pětidveřový hatchback. (Ilustrační obrázek)

Škoda Fabia dorazí v příští generaci jen jako pětidveřový hatchback. (Ilustrační obrázek) | foto: Škoda Auto

Škoda Fabia Combi byla ve všech generacích hlavně na méně bohatých trzích velmi žádaným modelem, který dokázal se ctí uhrát i roli rodinného vozu. S příštím vydáním modelu ovšem z nabídky zmizí. „O konci Fabie kombi ještě není rozhodnuto, ale asi opravdu skončí,“ potvrdil pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Aktuální Fabia je nyní přibližně v polovině svého životního cyklu. Nová generace dorazí přibližně za čtyři roky.

Škoda Fabia Combi nedostane nástupce.

Fabii tedy zůstane jen pětidveřový hatchback. Kombík podobně jako u mnoha konkurentů nahradí crossover. Tedy svalnatější hatchback na vyšším podvozku a s většími koly s nádechem SUV. Strube potvrdil, že takové auto Škoda představí v roce 2019 a bude mít výhradně pohon předních kol.

Odklon od malých kombíků v koncernu VW už naznačuje nová Ibiza, jejíž novou platformu příští vydání Fabie přebere. Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi Fabie se oproti hatchbacku připlácí deset tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více.

Za tím, že Škoda nepostaví kombíkovou Fabii, je ještě jeden důvod: elektromobilita. Škoda nyní stejně jako ostatní značky koncernu VW mohutně investují do vývoje modelů poháněných elektřinou a to stojí obrovské peníze. „Bez elektomobilů nebude možné dostát emisním předpisům,“ vysvětluje Strube. A naznačuje, že právě kvůli investicím do elektromobility bylo nutné ušetřit jinde - právě škrtem Fabie Combi.

Škoda Rapid Monte Carlo

Škoda Rapid s liftbackovou karoserií má také skončit.

A nebude to jediný škrt. Nástupce nedostane ani liftbacková (tříprostorová) karosářská varianta Škody Rapid, vůz také už nebude mít španělské dvojče v podobě Seatu Toledo. Nové generace se dočká jen pětidveřový hatchback, který se dnes označuje jako Rapid Spaceback. Podle těch, kteří nové provedení viděli, je design velmi povedený. Spekuluje se dokonce také o tom, že značka opustí u tohoto modelu označení Rapid, nástupce by se mohl jmenovat jen Spaceback a dokonce se prý uvažuje o návratu jména Felicia.

Škoda Karoq

Mohutným pilířem značky mají být nově modely typu SUV. Škoda letos uvedla do prodeje velký, až sedmimístný model Kodiaq, za dva týdny se představí jeho menší bratr jménem Karoq, který v nabídce nahradí Škodu Yeti. Malé SUV, které dorazí za dva roky, by mělo délkou kolem 4,2 metru spadat mezi hatchbackovou a kombíkovou Fabii. Jak se bude jmenovat, se ještě neví, je ovšem jisté, že Škoda zvolí jméno s písmenem Q na konci. V průběhu letošního dubna si automobilka zaregistrovala jména: Amiq, Yuroq, Eliaq, Arviaq, Karuq a Anuq.

Škoda ovšem chystá ještě více modelů typu SUV. Šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček pro iDNES.cz v březnu na autosalonu v Ženevě prohlásil, že během dalších dvou let by značka měla v Evropě představit až dva další modely SUV. Na čínský trh se navíc chystá další karosářská varianta Kodiaqa, má to být SUV-kupé (s karoserií typu BMW X6). O jeho uvedení na evropský trh se rozhoduje a Christian Strube přiznává, že problémem jsou stále především nedostatečné výrobní kapacity.

Na Octavii se pracuje

Designérské studio Škody aktuálně dokončilo facelift vlajkové lodi, občerstvený Superb by měl dorazit příští rok. Nyní designéři pracují na nové Octavii. Design čtvrté generace ponese i nadále kubistický rukopis aktuálních škodovek, který u značky zavedl Jozef Kabaň, jenž letos místo šéfdesignéra opustil.

Aktuální generace Škody Octavia dostane podle německého magazínu Auto Bild nástupkyni v roce 2020.

Octavia zůstane stěžejním modelem a má opět o něco narůst. I nová generace dostane technický základ (platformu) sdílenou napříč koncernem VW, jejími příbuznými budou tedy příští generace Volkswagenu Golf a ostatní modely s motorem vepředu napříč a pohonem předních, nebo všech kol. Nová Octavia ovšem bude připravena na zástavbu hybridního pohonného ústrojí (benzinový motor + elektromotor). Nejprodávanější model značky má v nové generaci přivézt také prvky autonomního řízení.

Nabídka konvenčních pohonů má stejně jako nyní startovat na benzinovém litrovém přeplňovaném tříválci. Těžištěm benzinové nabídky mají být čtyřválcové 1,5 TSI, které ještě letos dostane i aktuální generace. Dorazit má také vrcholové provedení RS, jehož dvoulitr má mít 295 koní.

Auto Bild mluví také o turbodieselech s výkony od 95 do 190 koní (motory 1,6 a 2,0 TDI). Jak to s diesely u osobních aut bude, je ovšem kvůli stále přísnějším emisním normám nutícím výrobce dávat těmto motorům velmi drahé technologie velmi nejisté. Z malých aut velikosti Fabie podle všeho vymizí úplně, v autě velikosti Octavie by ovšem přežít mohly.

Volkswagen vloží do vývoje motorů téměř 20 miliard eur

Německý automobilový koncern Volkswagen bude v příštích letech investovat až dvě desítky miliard eur do vývoje spalovacích a elektrických motorů. Oznámil to generální ředitel skupiny Matthias Müller. Největší evropská i světová automobilka se tím chystá na další zpřísňování emisních norem.

Loni Volkswagen ve snaze o překonání skandálu s obcházením emisních testů oznámil novou strategii, v níž se chce mnohem více zaměřit na elektrické automobily a nové formy mobility.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál má pro firmu vysoké náklady a skupina nyní musí omezovat výdaje ve všech oblastech a zároveň investovat do své transformace.

Během pěti let vloží Volkswagen do zvýšení efektivnosti a snížení spotřeby spalovacích motorů o 10-15 procent asi deset miliard eur (270 miliard Kč). "Reaguje tím na očekávané zpřísňování emisních norem v Evropě, USA i Číně," uvedl Müller.

Do vývoje elektrických motorů a nové generace hybridních vozů pro americký trh Volkswagen své investice zvýší na zhruba devět miliard eur. Minulých pět let společnost do bezemisních technologií investovala tři miliardy eur.

Volkswagen se ve vývoji motorů rovněž zaměří na úsporu nákladů. Počet typů motorů pro vozy určené pro masový trh se do roku 2020 sníží až o 40 procent, řekl šéf skupiny.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...