Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpřísnění emisních testů by mohlo zastavit výrobu dieselů

  8:00aktualizováno  8:00
Některé osobní vozy s naftovým motorem by kvůli uspěchanému zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Upozornilo na to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku. O nadměrných emisích z naftových vozů se dosud mluvilo hlavně v souvislosti se skandálem německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že manipulovala s měřením emisí.

„Automobilový průmysl se shoduje na tom, že by testy emisí měly odrážet podmínky ve skutečném provozu, a volá po tom léta. Je ale důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a aby nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého,“ uvedla ACEA.

Aféra dieselgate

Naftové osobní vozy mají na evropském automobilovém trhu zhruba poloviční podíl a Evropa je jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají tak silné zastoupení. Vedle vysokých daní na benzin k jejich rozšíření přispívala od přelomu tisíciletí politická podpora výroby aut s nižší spotřebou a tím i nižšími emisemi oxidu uhličitého. Podle expertů však tyto vozy s nižší spotřebou a menšími uhlíkovými emisemi nevyhnutelně vypouštějí mnohem více zdraví škodlivých oxidů dusíku.

Evropská komise po skandálu Volkswagenu zvyšuje tlak na automobilky, aby urychleně zařídily snížení emisí u naftových automobilů při běžném provozu, nikoli jen v testovacích zařízeních. Minulý týden se na zasedání ministrů zemí EU objevily hlasy požadující zavedení testů emisí v reálném provozu už od roku 2016.

Takový požadavek označili jiní, včetně českého ministra dopravy Dana Ťoka, za nerealistický a nedosažitelný. Český ministr také připustil, že automobilky mohou být do obcházení emisních limitů „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„ACEA nadále zdůrazňuje potřebu takového harmonogramu zavádění nových podmínek testování, který bude brát ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu,“ uvedlo sdružení. „Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje,“ uvedla ACEA. To by podle ní zasáhlo jak spotřebitele, tak zaměstnance.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Má jej i zhruba 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.

Největší evropský autoklub ADAC počátkem října oznámil, že auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než ukazují standardní testy. Podobné výsledky ukázal i výzkum naftových motorů, který uskutečnila univerzita v Manchesteru.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.