Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpřísnění emisních testů by mohlo zastavit výrobu dieselů

  8:00aktualizováno  8:00
Některé osobní vozy s naftovým motorem by kvůli uspěchanému zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Upozornilo na to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku. O nadměrných emisích z naftových vozů se dosud mluvilo hlavně v souvislosti se skandálem německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že manipulovala s měřením emisí.

„Automobilový průmysl se shoduje na tom, že by testy emisí měly odrážet podmínky ve skutečném provozu, a volá po tom léta. Je ale důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a aby nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého,“ uvedla ACEA.

Aféra dieselgate

Naftové osobní vozy mají na evropském automobilovém trhu zhruba poloviční podíl a Evropa je jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají tak silné zastoupení. Vedle vysokých daní na benzin k jejich rozšíření přispívala od přelomu tisíciletí politická podpora výroby aut s nižší spotřebou a tím i nižšími emisemi oxidu uhličitého. Podle expertů však tyto vozy s nižší spotřebou a menšími uhlíkovými emisemi nevyhnutelně vypouštějí mnohem více zdraví škodlivých oxidů dusíku.

Evropská komise po skandálu Volkswagenu zvyšuje tlak na automobilky, aby urychleně zařídily snížení emisí u naftových automobilů při běžném provozu, nikoli jen v testovacích zařízeních. Minulý týden se na zasedání ministrů zemí EU objevily hlasy požadující zavedení testů emisí v reálném provozu už od roku 2016.

Takový požadavek označili jiní, včetně českého ministra dopravy Dana Ťoka, za nerealistický a nedosažitelný. Český ministr také připustil, že automobilky mohou být do obcházení emisních limitů „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„ACEA nadále zdůrazňuje potřebu takového harmonogramu zavádění nových podmínek testování, který bude brát ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu,“ uvedlo sdružení. „Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje,“ uvedla ACEA. To by podle ní zasáhlo jak spotřebitele, tak zaměstnance.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Má jej i zhruba 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.

Největší evropský autoklub ADAC počátkem října oznámil, že auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než ukazují standardní testy. Podobné výsledky ukázal i výzkum naftových motorů, který uskutečnila univerzita v Manchesteru.

Autoři: ,



Nejčtenější



Další z rubriky

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Najdete na iDNES.cz