Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Superlamborghini dostane stop-start systém, baterie pak vydrží věčně

Supersport Lamborghini Aventador má pro příští rok dostat několik drobných vylepšení. Mezi nimi má být dokonce i stop-start systém a také vypínání poloviny válců. Řešení mají uspořit palivo, ale také hmotnost, stop-start systém Lamborghini bude totiž technicky zcela nový.

Lamborghini Aventador | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O tom, že Lamborghini Aventador potřebuje jakákoli opatření pro úsporu paliva, lze s úspěchem pochybovat. U brutálního italského supersportu na spotřebu paliva snad žádný z majitelů nehledí. Přesto může být úspora nějakého deci drahého benzinu příjemná, obzvlášť když úpravy prospějí celkovým vlastnostem vozu.

Krocení neurvalého býka

Lamborghini Aventador v testu - čtěte zde

A nemluvíme teď o systému vypínání poloviny válců, který má podle interních dokumentů, jež získal švédský server Auto Motor Sport, uspořit při dálničním tempu až 20 procent paliva. Ten bude vcelku standardní, vychází z toho, co už používají jiné značky koncernu Volkswagen (třeba Bentley a Audi). Podle Lamborghini řidič vůbec fungování systému nepostřehne. V rychlostech do 135 km/h může aventador v případě částečné zátěže jet jenom na šest místo dvanácti válců.

Vylepšené lamborghini

Aventador 2013 dostane novinky

Kromě stop-start systému a vypínání válců dostane Lamborghini Aventador pro modelový ročník 2013 i další vylepšení. Například nové tužší tlumiče a přepracované odpružení, což má zlepšit komfort bez dopadu na jízdní vlastnosti.

Zákazníci také budou moci zvolit nový design kol Dione ve třech barvách (stříbrná, titan a lesklá černá) a nově bude k dispozici řada volitelných karbonových doplňků. Nově bude možné připlatit až za pětiletou prodlouženou záruku oproti standardním třem rokům.

Změny u aventadoru pravděpodobně Laborghini oznámí současně s uvedením očekávaného roadsteru, ke kterému by mělo dojít v září v Paříži.

Daleko zajímavější bude stop-start systém, který aventador modelový ročník 2013 dostane také. A to navzdory tomu, že nám jeho přítomnost může připadat naprosto nesmyslná. Vždyť kdo by u supersportu za miliony korun chtěl, aby hukot jeho dvanáctiválce na každé křižovatce utichl.

Jenže stop-start systém bude další technickou perličkou aventadoru. Namísto běžného řešení, které při startování spoléhá na baterii, bude totiž stop-start systém lamborghini využívat výkonného kondenzátoru. To bude mít dva praktické důsledky: systém bude schopen rychlejší reakce a také uspoří hmotnost.

Použitím lehkého a výkonného kondenzátoru totiž nebude aventador vybavený stop-start systémem potřebovat tak velkou baterii jako doposud. Důvod je jednoduchý, baterie totiž nebude sloužit ke startování motoru vůbec. V případě potřeby totiž jen vždy nabije kondenzátor a teprve z něj poputuje energie ke startéru. Baterie nebude muset podávat tak špičkové výkony a celkově dojde k úspoře tří kilogramů hmotnosti. Navíc by baterie měla v automobilu vydržet po celou dobu jeho životnosti.

Start-stop systém má smysl

Systémy vypínající motor při čekání na semaforu nebo postávání v kolonách jsou u mnoha řidičů v nemilosti. Pokud jezdíte hlavně ve městě, má start-stop systém smysl.

Jeden z nejlépe fungujících systémů tohoto druhu používá Peugeot 208. V případě francouzské novinky se motor vypíná ještě když je auto v pohybu (když rychlost klesne pod 20 km/h).

Kromě toho má ještě zajímavou specialitku: stopky, které měří, jak dlouho byl při každé jízdě motor vypnutý.

Když jsme s malým peugeotem jezdili po Praze, stálo auto na křižovatkách a v kolonách s vypnutým motorem klidně třetinu času. Po půlhodinové cestě ukázaly stopky deset minut "bez motoru".

Podobné hodnoty naměřili před několika lety při netradičním testu v ulicích Vídně, čtěte zde

Stop-start systém bude také výrazně rychlejší než ty u konkurentů. Motor má díky kondenzátoru a jeho výkonu naskočit za pouhých 180 milisekund, zatímco běžné systémy nastartují motor za 250 milisekund a třeba ten u Ferrari zvládá operaci během 230 milisekund. Stop-start systém v kombinaci s vypínáním válců u aventadoru uspoří asi sedm procent paliva, průměrná udávaná spotřeba klesne ze současných 17,2 litru na 16 litrů na 100 kilometrů.

Příspěvek Lamborghini na pole stop-start systémů tak znamená další fázi jejich vývoje. Zhruba před rokem jsme například zkoušeli různé pokročilé stop-start systémy na testovacím okruhu firmy Bosch v německém Boxbergu. Pokročilý stop-start systém s přídomkem Advanced například vypíná motor ještě za pohybu automobilu, zhruba v rychlosti pod 20 km/h. Zatímco před rokem jsme s ním jezdili v prototypech, dnes už je takový systém v prodeji a je jím vybaven například nový Peugeot 208.

S využitím kondenzátorů počítá podobně jako Lamborghini i Mazda. Nová šestka bude prvním modelem výrobce se systémem i-ELOOP (více o i-ELOOP v článku o kondenzátorech v automobilech), který bude do kondenzátorů ukládat energii rekuperovanou při brzdění. Ta bude následně využita pro pohon elektrického příslušenství a teoreticky by tedy mohla pohánět i start-stop systém.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...