Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé pozadí. Automobilka podle všeho zaspala ve vývoji motorů, vyplouvají na povrch mezery ve spolupráci Renaultu s Nissanem a ke všemu hrozí průšvih s diesely.

Aliance Renault-Nissan mění šéfa vývoje motorů. | foto: Renault

Nový šéf vývoje pohonných jednotek, včetně těch elektrických, nahrazuje Alaina Raposa. To je člověk, který před nedávnem pro Reuters prohlásil: „Dosáhli jsme limitů downsizingu. Techniky, které jsme používali ke snižování objemů motorů, nám již nedovolí splnit emisní normy,“ vysvětlil. Jeho kolega z vyšších pater managementu automobilky se nechal letos v létě na interním zasedání dokonce slyšet: „Ptáme se, jestli diesel přežije. To je pochybnost, kterou jsem ještě na začátku roku neměl.“

Automobilky jsou dnes totiž v zajetí emisních norem a paniku navíc živí aféra dieselgate, kvůli které se musel dát Volkswagen na šetření a pokání ve jménu elektromobility. Ostatním výrobcům se zatím útoky ekologů a úřadů na diesely daří se střídavými úspěchy odrážet.

Změna na jedné z klíčových pozic v rámci francouzsko-japonské automobilky, která nedávno spolkla konkurenční Mitsubishi, je však podle neoficiálních informací vynucená právě šrumcem kolem „cinknutých“ dieselů.

Právě u dieselů Renaultu větří ekologické organizace čertovinu. Podle některých měření se ukazuje, že francouzské diesely umí efektivně čistit spaliny od oxidů dusíku (NOX) jen za hezkého počasí.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Renault u svých dieselů zůstává u systému filtrů zachytávajících NOX (LNT) a využívající ve velké míře recirkulaci výfukových plynů. Toto řešení je jednodušší a levnější než systém využívající selektivní katalytickou redukci (SCR), u které se oxidy dusíku ničí pomocí chemické reakce s vodným roztokem močoviny.

„SCR používá například francouzský konkurent Renaultu, koncern PSA, který dostal dobré výsledky od vlády i nezávislých testů,“ připomíná francouzský automobilový magazín Caradisiac. Systém využívající močovinu obvykle výrobci používají u větších modelů a motorů, ovšem s nástupem nových emisních norem už se diesely bez SCR neobejdou.

„Renault zvolil jednodušší a levnější cestu, která však má velkou vadu: recirkulace plynů zničí tři čtvrtiny oxidů dusíku, ovšem je účinná pouze v určitém teplotním rozsahu, zhruba při teplotách 17 až 35 stupňů,“ píše Caradisiac. „Když je tepleji, nebo chladněji, ventil zajišťující recirkulaci (EGR) se zanese sazemi a nefunguje. To vede k problémům motoru a špatnému zpracování fungování filtrů NOx,“ popisuje magazín.

Renault ovšem tvrdí, že jeho motory jsou v pořádku a splňují požadavky. V tom podle všeho opravdu nelže, naráží ovšem na stejný problém jako Volkswagen u svých TDI: v laboratorních měřeních, se kterými oficiální předpisy pracují, motor požadavky splňuje. Potíž je v tom, že výsledky v reálném provozu jsou diametrálně odlišné.

„Podle zdrojů z automobilky je ve vedení dost velké napětí, protože se ukázalo, že při testech v běžných podmínkách Renault propadá a tyto testy mají být brzy začleněny do nových certifikačních procedur,“ uvádí Caradisiac. Šéf vývoje Gaspar Gascon Abellan a Thierry Bolloré, jeden z vysokých manažerů automobilky, jsou podle informátorů pod obrovským tlakem.

„Jsme pozadu na několika projektech,“ přiznal pro Reuters jeden z manažerů automobilky. Renault také podle něj podcenil vývoj u benzinových motorů, které kvůli nasazení přímého vstřikování paliva tvoří saze podobně jako diesely. Naftové motory tak dnes mají standardně montovaný filtr pevných částic. Podobné lapače sazí začnou v dohledné době dostávat i benzinové motory, například Volkswagen už to oficiálně oznámil. Renault si to ovšem podle jednoho ze svých manažerů uvědomil příliš pozdě: „Mysleli jsme, že to zvládneme bez nich,“ přiznal.

Renault se tak má intenzivněji zaměřit na vývoj nových čistějších motorů a především na práci na hybridních a elektrických pohonech.

Dalším důvodem odvolání je údajně nedostatečná integrace v oblasti motorů u obou hlavních značek aliance. Podle Reuters Renault a Nissan sdílí až 85 procent motorů. Manažeři ovšem anonymně přiznávají, že na pohled harmonické spojenectví v tomto ohledu skřípe: značky se prý přetahují o technologie. „Je to permanentní boj. Ani po 17 letech spolu stále neumíme uvažovat jako jedna firma,“ řekl pro Reuters jeden Raposových kolegů. „I v tématu pohonných jednotek je to vždycky peklo,“ dodal.

Jako příklad lze uvést aktuálně končící generaci Nissanu Micra a Renault Clio. Oba vozy míří ke stejné klientele a oba mají pod kapotou benzinový tříválec. Ovšem každá ze značek si motory a převodovky vyvinula po svém. Nissan pro Micru vyvinul variátorový automat s firmou Jatco, Renault si pro Clio koupil dvouspojkový automat od Getragu. Raposo měl ovšem Renault přesvědčit, aby začal používat pohonné ústrojí Nissanu. A naopak úplně nová Micra, která se začíná vyrábět ve Francii společně s Cliem, má mít v některých verzích motor od Renaultu. Tato opatření jsou však podle šéfa koncernu Carlose Ghosna pravděpodobně příliš malá a přišla moc pozdě. Vrcholový management chce tímto krokem synergii urychlit.

„Vedení Renaultu a Nissanu nikdy nebylo schopné rychle dokončit sblížení technologií, takže to skončí potrestáním člověka pod nimi,“ okomentoval informátor Reuters.

Brunet nastoupí do funkce 1. ledna, dosud vedl mimo jiné vývoj modelu Talisman. Raposo bude uklizen na pozici konzultanta.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...