Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italský fígl na emise je jednoduchý. Auto splňuje limit jen chvilku

  14:28aktualizováno  19:15
Německé ministerstvo dopravy nechalo přeměřit emise dieselových aut nabízených na domácím trhu. Podle listu Bild am Sonntag se při nich model od Fiatu choval nestandardně. Projít emisními testy totiž umí po svém.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA), který testy nechal provést, zjistil, že se systém pro zpracování emisí u jednoho nespecifikovaného modelu od Fiatu po 22 minutách od začátku testu automaticky vyřadil z činnosti.

To může být známka toho, že je nastavený tak, aby pouze obcházel testy emisí, jejichž standardní délka je 20 minut, tedy přesněji 1 180 sekund. Podle listu Bild am Sonntag na to německý úřad upozornila firma Bosch, která je mimo jiné významným vývojářem a dodavatelem komponent pro dieselové motory. Firma sama se brání nařčení, že figuruje v kauze Dieselgate, se níž se potýká Volkswagen a která od loňského podzimu hýbe autoprůmyslem.

Proti tomuto tvrzení bulvárního deníku se ovšem ohradil předseda představenstva společnosti Bosch, Volkmar Denner. „Řešení pro omezení funkce emisního systému nejen že existují, ale jsou dokonce nezbytně nutná pro fungování motoru,“ vysvětlil Denner během středeční výroční tiskové konference skupiny Bosch, proč vůbec takové nástroje jsou k dispozici. Jako příklad uvedl třeba režim motoru pro vypálení sazí z filtru pevných částic, ke kterému musí jednou za čas dojít. „Jestli je takové řešení používáno povoleným způsobem či nikoli, to nejsme schopni jako Bosch posoudit, to umí jen daní výrobci,“ prohlásil Denner s tím, že jeho firma na žádné řešení Fiatu neupozorňovala.

V podezření je Fiat 500x, u kterého už začátkem letošního roku německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe upozorňovala na několikanásobné překračování emisních limitů v některých jízdních režimech (více čtěte zde).

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH

Celá kauza Dieselgate se zabývá tím, že moderní automobily poznají, kdy jsou podrobovány oficiálnímu emisnímu testu. V tu chvíli přizpůsobí své chování tak, aby vypouštěly co nejméně emisí a splnily tak dané limity. Volkswagen na to šel v porovnání s Fiatem možná moc složitě, měřicí cyklus identifikoval podle různých okolností a chování „obsluhy“ vozu (specifické cyklické zatěžování motoru, držení volantu apod.).

Podle zjištění KBA na to šel Fiat mnohem jednodušeji: systém funguje jen určitý čas po nastartování. Podle informací iDNES.cz používají některé značky jako jednoduchý identifikátor testu například otevřenou kapotu. Oficiální měření se totiž neprovádí v reálném provozu, ale v laboratoři s otevřenou kapotou a osazením vozu speciální měřicí technikou (jak vypadá měřící cyklus čtěte zde).

Fotogalerie

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt oznámil, že právě možnost deaktivace systémů zpracování výfukových plynů v závislosti na čase bude KBA nyní zkoumat. „Toto řešení není vysvětlitelné potřebou ochrany motoru,“ uvedl Dobrindt. KBA uvádí, že mnoho výrobců při emisních testech využívá intervaly, při kterých je povoleno vypnout systémy pro filtraci výfukových plynů, z důvodů ochrany motoru před poškozením.

KBA v testu 22 naftových aut v reálném provozu zjistila, že mnohé z nich právě filtr pevných částic nebo systém pro odlučování oxidů dusíku (selektivní katalytická redukce) takto odpojují. Těmto intervalům říkají „termální okna“ a stávající podoba emisních testů s nimi počítá, s tím však bude konec.

„V nové podobě testů, která bude používána od roku 2017 je jasně specifikováno, že v rozsahu teplot minus sedm až plus 35 stupňů Celsia musí systémy pro zpracování emisí stále stoprocentně fungovat,“ uvádí pro iDNES.cz Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Bosch, který má mimo jiné na starosti vývoj pro autoprůmysl včetně palivových systémů.

Koncern FCA, do kterého Fiat patří, se k celé záležitosti zatím nevyjádřil. V prohlášení z února letošního roku automobilka uvádí: „Vozidla skupiny FCA se vznětovými motory nejsou vybavena žádným zařízením, které dokáže rozpoznat, že prochází zkouškou na testovací stolici v laboratoři, nebo aktivně omezit hladinu emisí v laboratorních podmínkách.“ Což vlastně platí i za předpokladu, že jejich diesely používají fígl, na který jim Němci přišli.





Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.