Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé pozadí. Automobilka podle všeho zaspala ve vývoji motorů, vyplouvají na povrch mezery ve spolupráci Renaultu s Nissanem a ke všemu hrozí průšvih s diesely.

Aliance Renault-Nissan mění šéfa vývoje motorů. | foto: Renault

Nový šéf vývoje pohonných jednotek, včetně těch elektrických, nahrazuje Alaina Raposa. To je člověk, který před nedávnem pro Reuters prohlásil: „Dosáhli jsme limitů downsizingu. Techniky, které jsme používali ke snižování objemů motorů, nám již nedovolí splnit emisní normy,“ vysvětlil. Jeho kolega z vyšších pater managementu automobilky se nechal letos v létě na interním zasedání dokonce slyšet: „Ptáme se, jestli diesel přežije. To je pochybnost, kterou jsem ještě na začátku roku neměl.“

Automobilky jsou dnes totiž v zajetí emisních norem a paniku navíc živí aféra dieselgate, kvůli které se musel dát Volkswagen na šetření a pokání ve jménu elektromobility. Ostatním výrobcům se zatím útoky ekologů a úřadů na diesely daří se střídavými úspěchy odrážet.

Změna na jedné z klíčových pozic v rámci francouzsko-japonské automobilky, která nedávno spolkla konkurenční Mitsubishi, je však podle neoficiálních informací vynucená právě šrumcem kolem „cinknutých“ dieselů.

Právě u dieselů Renaultu větří ekologické organizace čertovinu. Podle některých měření se ukazuje, že francouzské diesely umí efektivně čistit spaliny od oxidů dusíku (NOX) jen za hezkého počasí.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Renault u svých dieselů zůstává u systému filtrů zachytávajících NOX (LNT) a využívající ve velké míře recirkulaci výfukových plynů. Toto řešení je jednodušší a levnější než systém využívající selektivní katalytickou redukci (SCR), u které se oxidy dusíku ničí pomocí chemické reakce s vodným roztokem močoviny.

„SCR používá například francouzský konkurent Renaultu, koncern PSA, který dostal dobré výsledky od vlády i nezávislých testů,“ připomíná francouzský automobilový magazín Caradisiac. Systém využívající močovinu obvykle výrobci používají u větších modelů a motorů, ovšem s nástupem nových emisních norem už se diesely bez SCR neobejdou.

„Renault zvolil jednodušší a levnější cestu, která však má velkou vadu: recirkulace plynů zničí tři čtvrtiny oxidů dusíku, ovšem je účinná pouze v určitém teplotním rozsahu, zhruba při teplotách 17 až 35 stupňů,“ píše Caradisiac. „Když je tepleji, nebo chladněji, ventil zajišťující recirkulaci (EGR) se zanese sazemi a nefunguje. To vede k problémům motoru a špatnému zpracování fungování filtrů NOx,“ popisuje magazín.

Renault ovšem tvrdí, že jeho motory jsou v pořádku a splňují požadavky. V tom podle všeho opravdu nelže, naráží ovšem na stejný problém jako Volkswagen u svých TDI: v laboratorních měřeních, se kterými oficiální předpisy pracují, motor požadavky splňuje. Potíž je v tom, že výsledky v reálném provozu jsou diametrálně odlišné.

„Podle zdrojů z automobilky je ve vedení dost velké napětí, protože se ukázalo, že při testech v běžných podmínkách Renault propadá a tyto testy mají být brzy začleněny do nových certifikačních procedur,“ uvádí Caradisiac. Šéf vývoje Gaspar Gascon Abellan a Thierry Bolloré, jeden z vysokých manažerů automobilky, jsou podle informátorů pod obrovským tlakem.

„Jsme pozadu na několika projektech,“ přiznal pro Reuters jeden z manažerů automobilky. Renault také podle něj podcenil vývoj u benzinových motorů, které kvůli nasazení přímého vstřikování paliva tvoří saze podobně jako diesely. Naftové motory tak dnes mají standardně montovaný filtr pevných částic. Podobné lapače sazí začnou v dohledné době dostávat i benzinové motory, například Volkswagen už to oficiálně oznámil. Renault si to ovšem podle jednoho ze svých manažerů uvědomil příliš pozdě: „Mysleli jsme, že to zvládneme bez nich,“ přiznal.

Renault se tak má intenzivněji zaměřit na vývoj nových čistějších motorů a především na práci na hybridních a elektrických pohonech.

Dalším důvodem odvolání je údajně nedostatečná integrace v oblasti motorů u obou hlavních značek aliance. Podle Reuters Renault a Nissan sdílí až 85 procent motorů. Manažeři ovšem anonymně přiznávají, že na pohled harmonické spojenectví v tomto ohledu skřípe: značky se prý přetahují o technologie. „Je to permanentní boj. Ani po 17 letech spolu stále neumíme uvažovat jako jedna firma,“ řekl pro Reuters jeden Raposových kolegů. „I v tématu pohonných jednotek je to vždycky peklo,“ dodal.

Jako příklad lze uvést aktuálně končící generaci Nissanu Micra a Renault Clio. Oba vozy míří ke stejné klientele a oba mají pod kapotou benzinový tříválec. Ovšem každá ze značek si motory a převodovky vyvinula po svém. Nissan pro Micru vyvinul variátorový automat s firmou Jatco, Renault si pro Clio koupil dvouspojkový automat od Getragu. Raposo měl ovšem Renault přesvědčit, aby začal používat pohonné ústrojí Nissanu. A naopak úplně nová Micra, která se začíná vyrábět ve Francii společně s Cliem, má mít v některých verzích motor od Renaultu. Tato opatření jsou však podle šéfa koncernu Carlose Ghosna pravděpodobně příliš malá a přišla moc pozdě. Vrcholový management chce tímto krokem synergii urychlit.

„Vedení Renaultu a Nissanu nikdy nebylo schopné rychle dokončit sblížení technologií, takže to skončí potrestáním člověka pod nimi,“ okomentoval informátor Reuters.

Brunet nastoupí do funkce 1. ledna, dosud vedl mimo jiné vývoj modelu Talisman. Raposo bude uklizen na pozici konzultanta.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...