Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Superlamborghini dostane stop-start systém, baterie pak vydrží věčně

Supersport Lamborghini Aventador má pro příští rok dostat několik drobných vylepšení. Mezi nimi má být dokonce i stop-start systém a také vypínání poloviny válců. Řešení mají uspořit palivo, ale také hmotnost, stop-start systém Lamborghini bude totiž technicky zcela nový.

Lamborghini Aventador | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O tom, že Lamborghini Aventador potřebuje jakákoli opatření pro úsporu paliva, lze s úspěchem pochybovat. U brutálního italského supersportu na spotřebu paliva snad žádný z majitelů nehledí. Přesto může být úspora nějakého deci drahého benzinu příjemná, obzvlášť když úpravy prospějí celkovým vlastnostem vozu.

Krocení neurvalého býka

Lamborghini Aventador v testu - čtěte zde

A nemluvíme teď o systému vypínání poloviny válců, který má podle interních dokumentů, jež získal švédský server Auto Motor Sport, uspořit při dálničním tempu až 20 procent paliva. Ten bude vcelku standardní, vychází z toho, co už používají jiné značky koncernu Volkswagen (třeba Bentley a Audi). Podle Lamborghini řidič vůbec fungování systému nepostřehne. V rychlostech do 135 km/h může aventador v případě částečné zátěže jet jenom na šest místo dvanácti válců.

Vylepšené lamborghini

Aventador 2013 dostane novinky

Kromě stop-start systému a vypínání válců dostane Lamborghini Aventador pro modelový ročník 2013 i další vylepšení. Například nové tužší tlumiče a přepracované odpružení, což má zlepšit komfort bez dopadu na jízdní vlastnosti.

Zákazníci také budou moci zvolit nový design kol Dione ve třech barvách (stříbrná, titan a lesklá černá) a nově bude k dispozici řada volitelných karbonových doplňků. Nově bude možné připlatit až za pětiletou prodlouženou záruku oproti standardním třem rokům.

Změny u aventadoru pravděpodobně Laborghini oznámí současně s uvedením očekávaného roadsteru, ke kterému by mělo dojít v září v Paříži.

Daleko zajímavější bude stop-start systém, který aventador modelový ročník 2013 dostane také. A to navzdory tomu, že nám jeho přítomnost může připadat naprosto nesmyslná. Vždyť kdo by u supersportu za miliony korun chtěl, aby hukot jeho dvanáctiválce na každé křižovatce utichl.

Jenže stop-start systém bude další technickou perličkou aventadoru. Namísto běžného řešení, které při startování spoléhá na baterii, bude totiž stop-start systém lamborghini využívat výkonného kondenzátoru. To bude mít dva praktické důsledky: systém bude schopen rychlejší reakce a také uspoří hmotnost.

Použitím lehkého a výkonného kondenzátoru totiž nebude aventador vybavený stop-start systémem potřebovat tak velkou baterii jako doposud. Důvod je jednoduchý, baterie totiž nebude sloužit ke startování motoru vůbec. V případě potřeby totiž jen vždy nabije kondenzátor a teprve z něj poputuje energie ke startéru. Baterie nebude muset podávat tak špičkové výkony a celkově dojde k úspoře tří kilogramů hmotnosti. Navíc by baterie měla v automobilu vydržet po celou dobu jeho životnosti.

Start-stop systém má smysl

Systémy vypínající motor při čekání na semaforu nebo postávání v kolonách jsou u mnoha řidičů v nemilosti. Pokud jezdíte hlavně ve městě, má start-stop systém smysl.

Jeden z nejlépe fungujících systémů tohoto druhu používá Peugeot 208. V případě francouzské novinky se motor vypíná ještě když je auto v pohybu (když rychlost klesne pod 20 km/h).

Kromě toho má ještě zajímavou specialitku: stopky, které měří, jak dlouho byl při každé jízdě motor vypnutý.

Když jsme s malým peugeotem jezdili po Praze, stálo auto na křižovatkách a v kolonách s vypnutým motorem klidně třetinu času. Po půlhodinové cestě ukázaly stopky deset minut "bez motoru".

Podobné hodnoty naměřili před několika lety při netradičním testu v ulicích Vídně, čtěte zde

Stop-start systém bude také výrazně rychlejší než ty u konkurentů. Motor má díky kondenzátoru a jeho výkonu naskočit za pouhých 180 milisekund, zatímco běžné systémy nastartují motor za 250 milisekund a třeba ten u Ferrari zvládá operaci během 230 milisekund. Stop-start systém v kombinaci s vypínáním válců u aventadoru uspoří asi sedm procent paliva, průměrná udávaná spotřeba klesne ze současných 17,2 litru na 16 litrů na 100 kilometrů.

Příspěvek Lamborghini na pole stop-start systémů tak znamená další fázi jejich vývoje. Zhruba před rokem jsme například zkoušeli různé pokročilé stop-start systémy na testovacím okruhu firmy Bosch v německém Boxbergu. Pokročilý stop-start systém s přídomkem Advanced například vypíná motor ještě za pohybu automobilu, zhruba v rychlosti pod 20 km/h. Zatímco před rokem jsme s ním jezdili v prototypech, dnes už je takový systém v prodeji a je jím vybaven například nový Peugeot 208.

S využitím kondenzátorů počítá podobně jako Lamborghini i Mazda. Nová šestka bude prvním modelem výrobce se systémem i-ELOOP (více o i-ELOOP v článku o kondenzátorech v automobilech), který bude do kondenzátorů ukládat energii rekuperovanou při brzdění. Ta bude následně využita pro pohon elektrického příslušenství a teoreticky by tedy mohla pohánět i start-stop systém.

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...