Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé pozadí. Automobilka podle všeho zaspala ve vývoji motorů, vyplouvají na povrch mezery ve spolupráci Renaultu s Nissanem a ke všemu hrozí průšvih s diesely.

Aliance Renault-Nissan mění šéfa vývoje motorů. | foto: Renault

Nový šéf vývoje pohonných jednotek, včetně těch elektrických, nahrazuje Alaina Raposa. To je člověk, který před nedávnem pro Reuters prohlásil: „Dosáhli jsme limitů downsizingu. Techniky, které jsme používali ke snižování objemů motorů, nám již nedovolí splnit emisní normy,“ vysvětlil. Jeho kolega z vyšších pater managementu automobilky se nechal letos v létě na interním zasedání dokonce slyšet: „Ptáme se, jestli diesel přežije. To je pochybnost, kterou jsem ještě na začátku roku neměl.“

Automobilky jsou dnes totiž v zajetí emisních norem a paniku navíc živí aféra dieselgate, kvůli které se musel dát Volkswagen na šetření a pokání ve jménu elektromobility. Ostatním výrobcům se zatím útoky ekologů a úřadů na diesely daří se střídavými úspěchy odrážet.

Změna na jedné z klíčových pozic v rámci francouzsko-japonské automobilky, která nedávno spolkla konkurenční Mitsubishi, je však podle neoficiálních informací vynucená právě šrumcem kolem „cinknutých“ dieselů.

Právě u dieselů Renaultu větří ekologické organizace čertovinu. Podle některých měření se ukazuje, že francouzské diesely umí efektivně čistit spaliny od oxidů dusíku (NOX) jen za hezkého počasí.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Renault u svých dieselů zůstává u systému filtrů zachytávajících NOX (LNT) a využívající ve velké míře recirkulaci výfukových plynů. Toto řešení je jednodušší a levnější než systém využívající selektivní katalytickou redukci (SCR), u které se oxidy dusíku ničí pomocí chemické reakce s vodným roztokem močoviny.

„SCR používá například francouzský konkurent Renaultu, koncern PSA, který dostal dobré výsledky od vlády i nezávislých testů,“ připomíná francouzský automobilový magazín Caradisiac. Systém využívající močovinu obvykle výrobci používají u větších modelů a motorů, ovšem s nástupem nových emisních norem už se diesely bez SCR neobejdou.

„Renault zvolil jednodušší a levnější cestu, která však má velkou vadu: recirkulace plynů zničí tři čtvrtiny oxidů dusíku, ovšem je účinná pouze v určitém teplotním rozsahu, zhruba při teplotách 17 až 35 stupňů,“ píše Caradisiac. „Když je tepleji, nebo chladněji, ventil zajišťující recirkulaci (EGR) se zanese sazemi a nefunguje. To vede k problémům motoru a špatnému zpracování fungování filtrů NOx,“ popisuje magazín.

Renault ovšem tvrdí, že jeho motory jsou v pořádku a splňují požadavky. V tom podle všeho opravdu nelže, naráží ovšem na stejný problém jako Volkswagen u svých TDI: v laboratorních měřeních, se kterými oficiální předpisy pracují, motor požadavky splňuje. Potíž je v tom, že výsledky v reálném provozu jsou diametrálně odlišné.

„Podle zdrojů z automobilky je ve vedení dost velké napětí, protože se ukázalo, že při testech v běžných podmínkách Renault propadá a tyto testy mají být brzy začleněny do nových certifikačních procedur,“ uvádí Caradisiac. Šéf vývoje Gaspar Gascon Abellan a Thierry Bolloré, jeden z vysokých manažerů automobilky, jsou podle informátorů pod obrovským tlakem.

„Jsme pozadu na několika projektech,“ přiznal pro Reuters jeden z manažerů automobilky. Renault také podle něj podcenil vývoj u benzinových motorů, které kvůli nasazení přímého vstřikování paliva tvoří saze podobně jako diesely. Naftové motory tak dnes mají standardně montovaný filtr pevných částic. Podobné lapače sazí začnou v dohledné době dostávat i benzinové motory, například Volkswagen už to oficiálně oznámil. Renault si to ovšem podle jednoho ze svých manažerů uvědomil příliš pozdě: „Mysleli jsme, že to zvládneme bez nich,“ přiznal.

Renault se tak má intenzivněji zaměřit na vývoj nových čistějších motorů a především na práci na hybridních a elektrických pohonech.

Dalším důvodem odvolání je údajně nedostatečná integrace v oblasti motorů u obou hlavních značek aliance. Podle Reuters Renault a Nissan sdílí až 85 procent motorů. Manažeři ovšem anonymně přiznávají, že na pohled harmonické spojenectví v tomto ohledu skřípe: značky se prý přetahují o technologie. „Je to permanentní boj. Ani po 17 letech spolu stále neumíme uvažovat jako jedna firma,“ řekl pro Reuters jeden Raposových kolegů. „I v tématu pohonných jednotek je to vždycky peklo,“ dodal.

Jako příklad lze uvést aktuálně končící generaci Nissanu Micra a Renault Clio. Oba vozy míří ke stejné klientele a oba mají pod kapotou benzinový tříválec. Ovšem každá ze značek si motory a převodovky vyvinula po svém. Nissan pro Micru vyvinul variátorový automat s firmou Jatco, Renault si pro Clio koupil dvouspojkový automat od Getragu. Raposo měl ovšem Renault přesvědčit, aby začal používat pohonné ústrojí Nissanu. A naopak úplně nová Micra, která se začíná vyrábět ve Francii společně s Cliem, má mít v některých verzích motor od Renaultu. Tato opatření jsou však podle šéfa koncernu Carlose Ghosna pravděpodobně příliš malá a přišla moc pozdě. Vrcholový management chce tímto krokem synergii urychlit.

„Vedení Renaultu a Nissanu nikdy nebylo schopné rychle dokončit sblížení technologií, takže to skončí potrestáním člověka pod nimi,“ okomentoval informátor Reuters.

Brunet nastoupí do funkce 1. ledna, dosud vedl mimo jiné vývoj modelu Talisman. Raposo bude uklizen na pozici konzultanta.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....