Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Fiatu: Vyrábět elektromobily je dnes masochismus

Sergio Marchionne je mezi bílými límečky vládců autoprůmyslu výtržník, který si nebere servítky. Už jen proto, že ho léta nikdo neviděl v ničem jiném, než v typickém černém svetru. Kapitána koncernu Fiat-Chrysler také na rozdíl od vládců ostatních světových automobilek nepostihlo šílenství po elektromobilech.
Fiat 500e

Fiat 500e | foto: Fiat

„Auta na elektřinu jsou dvousečná zbraň.“ To je ještě ten umírněnější výrok na adresu aut na baterie, který od Marchionneho slyšeli na univerzitě v Trentu, kde přebíral čestný doktorát.

Kanadský manažer s italským původem a jménem (má obě občanství) se rozpovídal: „Elektromobily mohou vypadat jako technologický zázrak, hlavně pro snižování úroveň emisí ve městech. Jenže tlačit na rozvoj elektromobility na globální úrovni bez toho, aby bylo nejprve vyřešeno, jak vyrábět energii z čistých a obnovitelných zdrojů, znamená ohrožovat naši planetu.“

Podle Marchionneho je třeba uvažovat celý životní cyklus elektromobilů při posuzování jejich ekologičnosti. „Protože emise elektromobilu, pokud je pro ně energie vyráběna z fosilních paliv, jsou stejné jako u ostatních druhů aut.“ Elektrifikace aut podle něj má proběhnout bez diktátu zákonů. Autoprůmysl je dnes pod tlakem emisních norem, za jejichž překračování platí výrobci pokuty. Automobilky se dnes shodují na tom, že pro jejich splnění je dnes jediná cesta - elektrifikace (elektromobily, hybridy, nabíjecí hybridy).

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Šéf skupiny Fiat-Chrysler (FCA) přiznal, že aby držel krok s ostatními, pracuje jeho koncern na projektech elektrických vozidel, nevěří však, že je to řešení pro budoucnost. „Nemůžeme ignorovat základní věci. Na každém elektrickém Fiatu 500e, který prodáme v USA, tratíme 20 tisíc dolarů. Prodávat ho ve velkém množství by byl masochismus.“

Další potíží totiž je, že o elektromobily zatím nemají zákazníci nějaký výrazný zájem. Jejich prodeje dokážou rozhýbat jen dotace, slevy nebo nařízení (daňové zatížení klasických aut). Čtěte více zde.

Marchionne, který dostal z úzkých Fiat a pak i Chrysler, je vystudovaný právník, ale hlavně specialista na finance, účetní. Na prvním místě je pro něj efektivita, proto nemilosrdně ořezává nevýdělečné divize. Doplácet na to, aby vyráběl a prodával elektromobily, se mu příčí, řekl to už mnohokrát. Když dnes zbožňovaná Tesla (automobilka, která ještě nikdy nevydělávala) představovala aktuální novinku, „lidový“ Model 3 (cena v USA v přepočtu tři čtvrtě milionu korun), okomentoval to se sarkasmem sobě vlastním: „Pokud dokáže Tesla prodávat Model 3 se ziskem, postavím ho také. Napodobím ho, přidám k tomu italský styl a během 12 měsíců to uvedu na trh.“

Fiat 500e
Fiat 500e

Fiat 500e

Obdobu Tesly 3 by zkrátka FCA vyrobilo, pokud se prokáže, že má tento vůz z podnikatelského hlediska smysl (čtěte více). „Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl kdysi Marchionne na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. O elektrické verzi malého fiátku šéf koncernu FCA už krátce po uvedení řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává (podrobnosti zde).

Podle Machionneho je užitečnější koncentrovat se na vylepšování tradičních spalovacích motorů a zapracovat na rozšíření alternativních paliv, především zemního plynu, který má dnes být „nejčistější“ z pohledu emisí. V tomto oboru je Fiat tradičně velmi silný.

Marchionneho komentář k elektromobilitě byl podle všeho také narážkou na aktuální prohlášení General Motors, dalšího gigantického amerického automobilového koncernu, podle kterého do roku 2023 uvede na trh nejméně 20 nových modelů poháněných elektřinou a palivovými články (vodíkem). Dva z nich mají dorazit v následujících osmnácti měsících.

Oproti skepsi vůči elektromobilitě je Marchionne otevřený autonomnímu řízení. Prvky robotického ovládání auta má koncern nabídnout už v příštím roce u modelů značky Maserati. Mezi „lid“ chce autonomní řízení na úrovni 3 (auto řídí samo například na dálnici, řidič musí být schopen převzít ovládání) italsko-americký koncern vypustit v roce 2021. Na úplnou autonomii aut bude ovšem třeba ještě počkat. „Pro úroveň pět, tedy auta zcela bez volantu, bude třeba více času, ne kvůli nám výrobcům, ale infrastruktuře,“ vysvětlil.

15. prosince 2016

Vývojáři FCA už přes rok pracují ve spolupráci s inženýry společnosti Waymo, kterou založil Google, na technologii autonomního řízení. Flotila Chryslerů Pacifica Hybrid najíždí testovací kilometry a ladí především softwarové vybavení (čtěte více). „Věříme, že autonomní řízení se stane realitou v průběhu deseti let,“ uzavřel Marchionne. Fiat ve spolupráci se střediskem mechatroniky v Roveretu, které patří univerzitě v Trentu, příští rok otevře polygon o rozloze 15 tisíc metrů čtverečních pro auta testující autonomní systémy.

Marchionne ve své přednášce prohlásil, že doprava dnes stojí na prahu své největší revoluce od doby, kdy automobil nahradil kočáry s koňmi. „Jsme pod tlakem inovací, které vše změní, naruší zažité modely. Nikdo ovšem neřekne, kam to povede a co zbude z našeho sektoru za deset nebo dvacet let. Ani já nemám křišťálovou kouli, abych to předpověděl, a bohužel nemám ani žádnou univerzální radu.“

Podle Marchionneho je jen velmi málo značek, které jsou dost silné a výrazně specializované, aby zůstaly bez výraznějších změn a tato revoluce se jich dotkla jen okrajově. Podle všeho měl na mysli klenot v podobě značky Ferrari, kterou před nedávnem koncern vyvedl ve své struktury do samostatné firmy patřící přímo pod fond Exor vlastněný rodinou Agnelliů a držící kontrolní balík FCA.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...