Šéf Fiatu: Vyrábět elektromobily je dnes masochismus

Sergio Marchionne je mezi bílými límečky vládců autoprůmyslu výtržník, který si nebere servítky. Už jen proto, že ho léta nikdo neviděl v ničem jiném, než v typickém černém svetru. Kapitána koncernu Fiat-Chrysler také na rozdíl od vládců ostatních světových automobilek nepostihlo šílenství po elektromobilech.
Fiat 500e

Fiat 500e | foto: Fiat

„Auta na elektřinu jsou dvousečná zbraň.“ To je ještě ten umírněnější výrok na adresu aut na baterie, který od Marchionneho slyšeli na univerzitě v Trentu, kde přebíral čestný doktorát.

Kanadský manažer s italským původem a jménem (má obě občanství) se rozpovídal: „Elektromobily mohou vypadat jako technologický zázrak, hlavně pro snižování úroveň emisí ve městech. Jenže tlačit na rozvoj elektromobility na globální úrovni bez toho, aby bylo nejprve vyřešeno, jak vyrábět energii z čistých a obnovitelných zdrojů, znamená ohrožovat naši planetu.“

Podle Marchionneho je třeba uvažovat celý životní cyklus elektromobilů při posuzování jejich ekologičnosti. „Protože emise elektromobilu, pokud je pro ně energie vyráběna z fosilních paliv, jsou stejné jako u ostatních druhů aut.“ Elektrifikace aut podle něj má proběhnout bez diktátu zákonů. Autoprůmysl je dnes pod tlakem emisních norem, za jejichž překračování platí výrobci pokuty. Automobilky se dnes shodují na tom, že pro jejich splnění je dnes jediná cesta - elektrifikace (elektromobily, hybridy, nabíjecí hybridy).

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Šéf skupiny Fiat-Chrysler (FCA) přiznal, že aby držel krok s ostatními, pracuje jeho koncern na projektech elektrických vozidel, nevěří však, že je to řešení pro budoucnost. „Nemůžeme ignorovat základní věci. Na každém elektrickém Fiatu 500e, který prodáme v USA, tratíme 20 tisíc dolarů. Prodávat ho ve velkém množství by byl masochismus.“

Další potíží totiž je, že o elektromobily zatím nemají zákazníci nějaký výrazný zájem. Jejich prodeje dokážou rozhýbat jen dotace, slevy nebo nařízení (daňové zatížení klasických aut). Čtěte více zde.

Marchionne, který dostal z úzkých Fiat a pak i Chrysler, je vystudovaný právník, ale hlavně specialista na finance, účetní. Na prvním místě je pro něj efektivita, proto nemilosrdně ořezává nevýdělečné divize. Doplácet na to, aby vyráběl a prodával elektromobily, se mu příčí, řekl to už mnohokrát. Když dnes zbožňovaná Tesla (automobilka, která ještě nikdy nevydělávala) představovala aktuální novinku, „lidový“ Model 3 (cena v USA v přepočtu tři čtvrtě milionu korun), okomentoval to se sarkasmem sobě vlastním: „Pokud dokáže Tesla prodávat Model 3 se ziskem, postavím ho také. Napodobím ho, přidám k tomu italský styl a během 12 měsíců to uvedu na trh.“

Fiat 500e
Fiat 500e

Fiat 500e

Obdobu Tesly 3 by zkrátka FCA vyrobilo, pokud se prokáže, že má tento vůz z podnikatelského hlediska smysl (čtěte více). „Konkurenta pro Teslu máme, je to Fiat 500e,“ odpověděl kdysi Marchionne na otázku, kdy nabídne elektrický model, který by konkuroval dnes nejslavnějšímu autu do zásuvky. O elektrické verzi malého fiátku šéf koncernu FCA už krátce po uvedení řekl, ať ho lidé nekupují, protože na něm jeho firma prodělává (podrobnosti zde).

Podle Machionneho je užitečnější koncentrovat se na vylepšování tradičních spalovacích motorů a zapracovat na rozšíření alternativních paliv, především zemního plynu, který má dnes být „nejčistější“ z pohledu emisí. V tomto oboru je Fiat tradičně velmi silný.

Marchionneho komentář k elektromobilitě byl podle všeho také narážkou na aktuální prohlášení General Motors, dalšího gigantického amerického automobilového koncernu, podle kterého do roku 2023 uvede na trh nejméně 20 nových modelů poháněných elektřinou a palivovými články (vodíkem). Dva z nich mají dorazit v následujících osmnácti měsících.

Oproti skepsi vůči elektromobilitě je Marchionne otevřený autonomnímu řízení. Prvky robotického ovládání auta má koncern nabídnout už v příštím roce u modelů značky Maserati. Mezi „lid“ chce autonomní řízení na úrovni 3 (auto řídí samo například na dálnici, řidič musí být schopen převzít ovládání) italsko-americký koncern vypustit v roce 2021. Na úplnou autonomii aut bude ovšem třeba ještě počkat. „Pro úroveň pět, tedy auta zcela bez volantu, bude třeba více času, ne kvůli nám výrobcům, ale infrastruktuře,“ vysvětlil.

15. prosince 2016

Vývojáři FCA už přes rok pracují ve spolupráci s inženýry společnosti Waymo, kterou založil Google, na technologii autonomního řízení. Flotila Chryslerů Pacifica Hybrid najíždí testovací kilometry a ladí především softwarové vybavení (čtěte více). „Věříme, že autonomní řízení se stane realitou v průběhu deseti let,“ uzavřel Marchionne. Fiat ve spolupráci se střediskem mechatroniky v Roveretu, které patří univerzitě v Trentu, příští rok otevře polygon o rozloze 15 tisíc metrů čtverečních pro auta testující autonomní systémy.

Marchionne ve své přednášce prohlásil, že doprava dnes stojí na prahu své největší revoluce od doby, kdy automobil nahradil kočáry s koňmi. „Jsme pod tlakem inovací, které vše změní, naruší zažité modely. Nikdo ovšem neřekne, kam to povede a co zbude z našeho sektoru za deset nebo dvacet let. Ani já nemám křišťálovou kouli, abych to předpověděl, a bohužel nemám ani žádnou univerzální radu.“

Podle Marchionneho je jen velmi málo značek, které jsou dost silné a výrazně specializované, aby zůstaly bez výraznějších změn a tato revoluce se jich dotkla jen okrajově. Podle všeho měl na mysli klenot v podobě značky Ferrari, kterou před nedávnem koncern vyvedl ve své struktury do samostatné firmy patřící přímo pod fond Exor vlastněný rodinou Agnelliů a držící kontrolní balík FCA.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Elektromobily a plug-in hybridy jsou záležitostí hlavně Prahy a středních Čech

Elektrický Citroën Ë-C3

V České republice se za celý loňský rok nově registrovalo 6 640 elektromobilů a 5 653 plug-in...

Mladoboleslavská Škoda loni zvýšila vývoz, největším trhem bylo Německo

Ilustrační snímek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 866 800 vozů, o 18,5...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...