Předčasný konec Velkého šéfa Fiatu a Ferrari. V Curychu bojuje o život

aktualizováno  9:56
Jedna z největších osobností autoprůmyslu dneška bojuje o život. Sergia Marchionneho o víkendu narychlo odvolali ze všech funkcí. Nekompromisní muž zachránil Fiat a udělal z něj jednu z nejvýznamnějších světových automobilek. Neobešlo se to bez krveprolití.
Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě

Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě | foto: AP

„Vážené kolegyně, vážení kolegové, toto je bezpochyby nejzávažnější dopis, který jsem kdy psal.“ Tak začíná psaní Johna Elkanna, prezidenta FCA, zaměstnancům italskoamerického koncernu. „V posledních čtrnácti letech, nejprve ve vedení Fiatu, pak Chrysleru a nakonec FCA byl Sergio nejlepším generálním ředitelem, jakého jsme si mohli přát a pro mě byl mentorem, kolegou a drahým přítelem. Pro mnohé byl Sergio osvíceným vůdcem,“ pokračuje Elkann, aby oznámil, že Sergio Marchionne bojuje o život.

Marchionne zachránil Fiat a i když se to možná chvílemi nezdá, udělal z italské automobilky jednoho z významných hráčů světového automobilového byznysu. Nenávidí ho však milovníci kultovní značky Lancia, kterou před několika lety bez sentimentu „zařízl“. Umanutě trval na tom, že udělá z Alfy Romeo opět velkou značku světového formátu. Na jméno mu nemohou přijít také skalní fanoušci Ferrari (o plánech Ferrari čtěte zde). 

To a mnoho dalšího má na svědomí jedna z nejvýznamnějších osobností autoprůmyslu posledních let. K číslům měl odjakživa velmi blízký vztah. Tvrdý, geniální a charismatický workoholik, který je hlavně ekonom a manažer. Sentiment si dovolí, jen když na tom neprodělá. Za půl roku chtěl odejít do důchodu.

Teď Marchionne bojuje v jedné z největších nemocnic ve Švýcarsku o život. Konec Sergia na velitelském můstku koncernu Fiat-Chrysler (FCA) a ikonického Ferrari si takto nikdo nepředstavoval. Nevypadá to vůbec dobře.

Franzo Grande Stevens, dlouholetý advokát Agnelliho rodiny pro deník Corriere della Sera ovšem naznačil, že Marchionne bojuje jako silný kuřák s rakovinou plic. „Ty budou moje smrt, říkal často. A pak si zapálil,“ vzpomíná Stevens. Oficiální prohlášení automobilky mluví o „komplikací po operaci pravého ramene“. „Tento typ plicní patologie s sebou přináší právě silné bolesti zad a odborníci na onkologii vysvětlují, že chirurgický zákrok může v tomto případě znamenat nemalé ohrožení pro aortu a tedy i mozek,“ vysvětluje.

Na samozřejmou otázku, kdo ho nahradí, odpověděl kdysi po Marchionnovsku. „Můj nástupce o tom neví. Dozví se to půl hodiny před oficiálním oznámením. Stejně to bylo v mém případě a nevidím důvod, proč by to v jeho případě mělo být jiné,“ řekl nejlepší glosátor mezi kapitány dnešního autoprůmyslu.  A přesně tak nějak se o své nové práci dozvěděl jeho nástupce o uplynulém víkendu.

Nové směřování

Prvního června šestašedesátiletý Marchionne se šarmem sobě vlastním představoval nový „jízdní řád“ italsko-amerického koncernu do roku 2022 a oznámil obrat kurzu ve směru k elektromobilitě, kterou do té doby hlasitě a sarkasticky odmítal (o plánech FCA čtěte zde). Naposledy se objevil na veřejnosti 26. června v Římě při předávání Jeepů Wrangler italským karabiniérům.

Sergio Marchionne a John Elkann na autosalonu v Ženevě

Začátkem července podstoupil v Curychu operaci, objevily se však závažné komplikace. Že něco není v pořádku, se provalilo po třech týdnech, když Marchionneho šéf John Elkann napsal zaměstnancům automobilky dopis, ve kterém oznámil, že Sergio není schopen vykonávat svou funkci a na pozici generálního ředitele se nevrátí. 

O víkendu se jeho stav prudce zhoršil. Na jednotce intenzivní péče se u něj střídají jeho sedmačtyřictiletá přítelkyně Manuela Battezzatová (se kterou je dvanáct let) a jeho dva synové z předchozího manželství Alessio Giacomo a Jonathan Tyler. V neděli večer se dokonce objevily informace, že je v kómatu.

Na dosazení Marchionneho do funkce šéfa automobilového koncernu měl zásadní vliv dvaačtyřicetiletý prezident FCA John Elkann. Prapravnuk Giovanniho Agnelliho, který koncem devatenáctého století automobilku Fiat spoluzakládal, nyní vede fond Exor, který má FCA pod kontrolou.

Teď musel o víkendu narychlo svolat vedení fondu a udělat velkou rošádu na vedoucích pozicích.

„Poznali jsme se při jednom z nejtemnějších momentů v historii Fiatu a díky jeho intelektu, vytrvalosti a vůdcovským schopnostem se nám podařilo společnost zachránit,“ popisuje Elkann, vnuk zakladatele rodinného klanu Gianniho Agnelliho ve svém dopise zaměstnancům.

Marchionneho bude podle očekávání těžké nahradit. Jeho vizionářství, zarputilost, prostořekost, ale také pracovitost a šarm z něj dělaly jednoho z nejzajímavějších a nejvýraznějších kapitánů autoprůmyslu dneška. Právě proto ho v roce 2004 najali.

Vypráví se, že když se italsko-kanadský manažer přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů značky Blackberry, za každou „štaci“ jeden. Manažer, kterého svět nezná jinak než v černém svetru a okopaných mokasínách, se narodil v italském Chieti a když mu bylo čtrnáct, rodina odešla do Kanady. 

Sarkasmus, vtip a netrpělivost

Sergio má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku a když nelétal tryskáčem přes Atlantik, jezdil do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione, ale nejčastěji firemním vrtulníkem přímo na heliport na střeše sídla Fiatu. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. 

Fiat byla jeho první zkušenost s autoprůmyslem. Je usměvavý, působí mile, je však také přísný a netrpělivý. Při svém nástupu du Turína udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouval přímo k zaměstnancům a na tiskových konferencích nastupoval před novináře sám a s absolutní jistotou je vždy ukočíroval, nikdy nešel daleko pro vtip, sarkasmus a občas někoho zesměšnil. 

Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v dobách, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takto přišel na to, že umí dobře prodávat auta.

Předvedl se tehdy ve velkém stylu. Peníze na záchranu Fiatu „vyrazil“ z Američanů, konkrétně je vymámil z koncernu General Motors, aby jim o několik let sebral jinou automobilku - Chrysler. Fiat byl tehdy neustále ve ztrátě, měl dluhy (podle magazínu Quattroruote to bylo 15 miliard eur) a Marchionne ho měl ozdravit. 

Mazaný lišák přišel s ďábelským plánem. Využil smlouvy z roku 2000, kdy GM koupil dvacet procent akcií Fiatu a ten za to dostal šest procent akcií amerického podniku. Součástí dohody byla opce, podle které mohli Italové kdykoliv nabídnout zbytek Fiatu Auto americké automobilce a ta jej musela odkoupit. Marchionne tehdy na GM zatlačil, ten si uvědomil, že by pro něj takový obchod mohl znamenat velké problémy a radši se vykoupil. GM to stálo jeden a půl miliardy eur za to, že Fiat neuplatní opci a ještě musel Italům vrátit deset procent jeho akcií. Fiat mohli zainvestovat a odstartovat novou éru.

Pikantní pokračování měla Marchionneho aféra s GM v březnu 2015, když šéfce americké automobilky General Motors Mary Barraové přistál v poště e-mail, ve kterém jí žádal o schůzku, na níž chtěl probrat možnou fúzi obou koncernů. Nic z toho tehdy nebylo.

Další velká chvíle přišla v roce 2009. Tehdy praskla v Americe obří úvěrová bublina, svět byl v ekonomické krizi a americké automobilky na lopatkách. Marchionne si tehdy v Detroitu vyhlédl toho nejslabšího z velké americké trojky - Chrysler, který se ještě vzpamatovával z rozchodu s německým Damlerem (výrobce mercedesů). Kořist, která musela žádat o bankrotovou ochranu a firmu zachraňovala vláda, dostal Marchionne od administrativy Baracka Obamy vlastně zadarmo - výměnou za poskytnutí technologií Chrysleru. Když v roce 2014 odkoupil Fiat zbytek akcií, vznikl koncern FCA, sedmý největší výrobce aut světa.

Fiat je dnes v Evropě spíš neviditelný a ztrácí pozice i doma v Itálii, značka je ovšem velmi úspěšná například v Jižní Americe. Jako celek ovšem zanechává Marchionne firmu ve velmi dobré kondici. Na dividendách chce FCA v příštích pěti letech vyplatit šest miliard eur. Podle dosavadních výsledků by měl splnit nebo i překročit všechny cíle pětiletého plánu a především ke konci letošního června automobilka zlikvidovala celý svůj dluh. 

Mazání dluhu

Při svém červnovém vystoupení Marchionne vysvětlil, že po éře budování solidních základů automobilky, čemuž věnoval první dekádu své vlády u Fiatu (v letech 2004 až 2014), pracoval právě na smazání jejího dluhu. Hodnota FCA se podle Marchionneho zdvojnásobila. „Zatímco akcionáři našich deseti hlavních konkurentů ztratili průměrně šest procent,“ dodal.

Sergio Marchionne a šéf značky Jeep Mike Manley

Na Marchionneho místo, tedy post generálního ředitele FCA, byl nyní jmenován Mike Manley, který doteď vedl značku Jeep. Ta je dnes jednou ze stěžejních značek koncernu. Poprvé se Manley v nové roli představí na veřejnosti ve středu, kdy bude prezentovat výsledky FCA za druhé čtvrtletí letošního roku. 

Čtyřiapadesátiletý Brit bude podle oznámení FCA pokračovat ve strategii, kterou Marchionne minulý měsíc nastínil. Manley nastoupil do koncernu DaimlerChrysler v roce 2000 a vedení Jeepu mu přidělil Marchionne v roce 2009, když značku přebíral Fiat. Od roku 2015 stojí Manley v čele další divize koncernu FCA, automobilky Ram vyrábějící užitkové vozy. Obě značky jsou výjimečně úspěšné. 

Poslední čtyři roky překonává Jeep hranici milionu vyrobených aut ročně (když Fiat značku převzal, prodávala 300 tisíc aut ročně) a očekává se, že letos zajistí 70 procent zisku FCA. O Manleym nebylo donedávna moc slyšet, Philippe Houchois, analytik společnosti Jeffries Financial Services ovšem připomíná, že právě on se podílel na vytváření plánu FCA na další pětiletku.

Změny ve vedení Ferrari

Marchionne byl také ředitelem a předsedou představenstva výrobce sportovních luxusních aut Ferrari, který se oddělil od FCA v roce 2016. Měl ho vést až do roku 2021. Na pozici prezidenta ho nahradí právě John Elkann a na post generálního ředitele nastoupí Louis Carey Camilleri (63), generální ředitel Philip Morris International a od roku 2017 člen představenstva Ferrari. 

Camilleri se narodil v Egyptě maltským rodičům, má občanství USA, ale žije ve Švýcarsku, stejně jako Marchionne. Sergio Marchionne byl předsedou představenstva firmy CNH Industrial, vyrábějící zemědělské stroje, traktory, autobusy a další dopravní prostředky pod značkou New Holland. V čele představenstva výrobce CNH Industrial nahradí Marchionneho Suzanne Heywoodová. Také tyto dvě firmy patří pod Exor a tedy Agnelliům.

Poslední Marchionneho zemětřesení u FCA přineslo ještě jednu změnu. Z firmy odchází Alfredo Altavilla, šéf FCA pro Evropu, Afriku a Střední východ, který patřil k Marchionneho blízkým spolupracovníkům a byl jedním z kandidátů na post nejvyšší. V pondělí dal výpověď a skončí v srpnu.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a...

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla.

I přesto, že byl Marchionneho odchod na odpočinek naplánovaný na rok 2019 dlouho dopředu avizovaný, mnozí analytici čekali, že za sebou úplně dveře nezavře. Mysleli, že zůstane a bude dávat instrukce z pozadí. „Marchionne vedl FCA velitelským stylem s neustálými ochranářskými opatřeními. Neexistuje žádný návod k obsluze,“ vysvětluje Max Warburton, analytik společnosti Bernstein. Také Elkann ve svém dopise zdůrazňuje Marchionneho nenahraditelnost.

Akcie společností Fiat Chrysler (FCA) a Ferrari zahájily pondělní obchodování propadem o více než pět procent. Když Marchionne 1. června 2004 Fiat přebíral, obchodovala se jedna akcie automobilky za 6 eur a celá hodnota firmy byla asi 9,3 miliard eur. Dnes se hodnota FCA a Ferrari dohromady odhaduje na 48,6 miliard, to je 420procentní nárůst. Akcie FCA se dnes obchodují za 16,4 eur a akcie Ferrari za necelých 120 eur (při vstupu na burzu 4. ledna 2014 startovaly na 43 eurech).


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...