Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do sedanu od Chrysleru se špatně nastupuje. Jsou to pitomci, zlobí se šéf

Krásný americký sedan Chrysler 200 má jednu závažnou chybu, špatně se do něj nastupuje na zadní sedadla. Podobný neduh je vlastní mnoha modelům s klasickou tříprostorovou karoserií, kterým se automobilky snaží dát sportovní nádech. Šéf koncernu FCA se kvůli tomu rozzlobil na své designéry.
Chrysler 200

Chrysler 200 | foto: Chrysler

Sergio Marchionne, kapitán italsko-amerického koncernu Fiat-Chrysler proslul nekonvenčními metodami. V obleku ho poslední roky nikdo neviděl, jeho často fanfarónská a velmi otevřená prohlášení jsou ve srovnání s hyperkorektními manažery od konkurence nebývale přímá (příklad zde). Za automobilku komunikuje víc než ostatní a své plány spřádá často v přímém přenosu. Prostě neřízená střela. Nejnověji se obul do vlastních designérů.

S hrdostí navržený, vyvinutý a postavený v Michiganu

Chrysler 200
Chrysler 200

Více o Chrysleru 200 čtěte zde

Okopírovali hloupost

Americkým autům musí neameričan často dlouho přicházet na chuť a platí to i o designu. Ale Chrysler 200 patří z pohledu stylingu k tomu nejlepšímu, co za poslední roky americká divize FCA představila. Krásný, ladný sedan s vyváženými proporcemi a povedenými detaily se líbí. Ne tak hodnotitelům v Americe velmi uznávaného spotřebitelského časopisu Consumer Reports. U nich dvoustovka propadla, protože svažující se střecha sedanu omezuje prostor k nástupu na zadní sedadla.

Sergio Marchionne to na autosalonu v Detroitu vysvětloval. „Chrysler 200 propadl, protože někoho napadlo, že vstup na zadní sedadla není důležitý. Je to naše chyba.“

Hyundai Sonata

„Hyundai, které jsme okopírovali (pravděpodobně sonata - pozn. red.) má stejný problém,“ přiznal Marchionne ̈a neodpustil si šťavnatou poznáku. „Neokopírovali jsme auto, okopírovali jsme přístup na zadní sedadla. Pitomci. Uznáváme. Poučíme se z toho.“ Autorem designu exteriéru je Jeff Hammoud, kromě dvoustovky je jeho dílem také exteriér Jeepu Grand Cherokee.

Řešení se splývavou zadní částí střechy je velmi elegantní, při správném tvarování má pozitivní vliv na aerodynamiku vozu. Ralph Gilles, šéfdesignér FCA se ke komentáři Marchionneho vyjádřil: „Má pravdu, možná jsme šli příliš agresivně po aerodynamice. Toho jsme dosáhli a je nejlepší ve své třídě.“

Házet celý problém na designéry je ale nefér, o tom, v jaké podobě doputuje auto do výroby, nerozhodují oni, ale management. Záleží na přesvědčovacích schopnostech šéfdesignéra, jestli dokáže dané řešení před konstruktéry a vedením prosadit. Gilles je tedy v tomto ohledu podle všeho extratřída.

Legenda automobilového designu Giorgetto Giugiaro k tomu v rozhovoru pro iDNES.cz řekl: „Nakonec je to většinou jen jeden člověk, který má poslední slovo. Jenže to poslední slovo může mít klidně manažer bez estetického cítění. A v tom to je. Je to nahodilost moci. Kdo má větší moc, rozhoduje.“

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...