Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do sedanu od Chrysleru se špatně nastupuje. Jsou to pitomci, zlobí se šéf

aktualizováno 
Krásný americký sedan Chrysler 200 má jednu závažnou chybu, špatně se do něj nastupuje na zadní sedadla. Podobný neduh je vlastní mnoha modelům s klasickou tříprostorovou karoserií, kterým se automobilky snaží dát sportovní nádech. Šéf koncernu FCA se kvůli tomu rozzlobil na své designéry.

Chrysler 200 | foto: Chrysler

Sergio Marchionne, kapitán italsko-amerického koncernu Fiat-Chrysler proslul nekonvenčními metodami. V obleku ho poslední roky nikdo neviděl, jeho často fanfarónská a velmi otevřená prohlášení jsou ve srovnání s hyperkorektními manažery od konkurence nebývale přímá (příklad zde). Za automobilku komunikuje víc než ostatní a své plány spřádá často v přímém přenosu. Prostě neřízená střela. Nejnověji se obul do vlastních designérů.

S hrdostí navržený, vyvinutý a postavený v Michiganu

Chrysler 200
Chrysler 200

Více o Chrysleru 200 čtěte zde

Okopírovali hloupost

Americkým autům musí neameričan často dlouho přicházet na chuť a platí to i o designu. Ale Chrysler 200 patří z pohledu stylingu k tomu nejlepšímu, co za poslední roky americká divize FCA představila. Krásný, ladný sedan s vyváženými proporcemi a povedenými detaily se líbí. Ne tak hodnotitelům v Americe velmi uznávaného spotřebitelského časopisu Consumer Reports. U nich dvoustovka propadla, protože svažující se střecha sedanu omezuje prostor k nástupu na zadní sedadla.

Sergio Marchionne to na autosalonu v Detroitu vysvětloval. „Chrysler 200 propadl, protože někoho napadlo, že vstup na zadní sedadla není důležitý. Je to naše chyba.“

Hyundai Sonata

Hyundai Sonata

„Hyundai, které jsme okopírovali (pravděpodobně sonata - pozn. red.) má stejný problém,“ přiznal Marchionne ̈a neodpustil si šťavnatou poznáku. „Neokopírovali jsme auto, okopírovali jsme přístup na zadní sedadla. Pitomci. Uznáváme. Poučíme se z toho.“ Autorem designu exteriéru je Jeff Hammoud, kromě dvoustovky je jeho dílem také exteriér Jeepu Grand Cherokee.

Fotogalerie

Řešení se splývavou zadní částí střechy je velmi elegantní, při správném tvarování má pozitivní vliv na aerodynamiku vozu. Ralph Gilles, šéfdesignér FCA se ke komentáři Marchionneho vyjádřil: „Má pravdu, možná jsme šli příliš agresivně po aerodynamice. Toho jsme dosáhli a je nejlepší ve své třídě.“

Házet celý problém na designéry je ale nefér, o tom, v jaké podobě doputuje auto do výroby, nerozhodují oni, ale management. Záleží na přesvědčovacích schopnostech šéfdesignéra, jestli dokáže dané řešení před konstruktéry a vedením prosadit. Gilles je tedy v tomto ohledu podle všeho extratřída.

Legenda automobilového designu Giorgetto Giugiaro k tomu v rozhovoru pro iDNES.cz řekl: „Nakonec je to většinou jen jeden člověk, který má poslední slovo. Jenže to poslední slovo může mít klidně manažer bez estetického cítění. A v tom to je. Je to nahodilost moci. Kdo má větší moc, rozhoduje.“





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Transit 2,2 L1H1 9 míst klima...
Ford Transit 2,2 L1H1 9 míst klima...

r.v. 2010, naj. 13 400 km, diesel, 1. majitel
301 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.