Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Citroën C-Métisse: Astrocitrón čtyřkřídlý

  16:44
Kdyby v nedaleké budoucnosti vzlétla kosmická loď s logem Citroënu, asi by se tomu nikdo moc nedivil. Rozhodně ne poté, co zahlédne nejnovější studii progresivního francouzského výrobce. Citroën C-Métisse bude v Paříži rozbíjet konvence.
Citroën C-Métisse

Citroën C-Métisse | foto: Citroën

V dnešní nemilosrdné době už téměř není místo pro fantastické autosalonové kreatury, předjímající vzdálenější budoucnost.

Většina výrobců si každý nový nápad pečlivě střeží a "studiemi“ nazývá prezentace budoucích sériových modelů, sloužící k doladění posledních detailů podle reakcí publika.

Procházka dnešním autosalonem tak ztratila onen dotek s budoucností, většina smělých projektů končí pod nemilosrdným škrtem ekonomického oddělení – na vývoj příliš futuristických prototypů zkrátka nejsou peníze.

Jednou z mála čestných výjimek je Citroën, který si v hluboké koncernové pokladně před každým autosalonem obstará prostředky na nějakou tu zhmotnělou fantazii.

Už několik let se intenzivně snaží zlepšovat si pošramocenou image inovátora a hlavní podzimní autosalony ve Frankfurtu a Paříži obesílá fantastickými studiemi, pojmenovanými kódem "C-".

Už jsme se tak mohli pokochat variabilním SUV s hydropneumatickým pérováním C-Crosser, ladným čtyřmístným kupé C-Airdream, které později dalo podobu sériovému Citroënu C6, futuristickým kombi C-Airlounge, jehož originálně řešená příď později propůjčila identitu všem novým modelům, počínaje C4, dynamicky tvarovaným crossoverem C-SPORTlounge a roztomilou hračkou C-Airplay.

Citroën C-Métisse
je zatím poslední kreací, která v luzném, takřka vědecko-fantastickém hávu prezentuje techniku pro blízkou budoucnost. Obal jak známo prodává, a nádherné křivky pouhých 124 cm vysokého, zato však plné dva metry širokého kupé se čtveřicí vzhůru výklopných křídlových dveří, pěkně prezentují soustrojí, které bude pravděpodobně zanedlouho k mání v sériových citroënech.

Technikům PSA se totiž nezdál samotný hybridní pohon dostatečně úsporný, proto do agregátu zapojili vznětový motor, v tomto případě vidlicový šestiválec 2.7 HDi o výkonu 150 kW. Tomu participují dva elektromotory v zadních kolech, z nichž každý umí vyvinout 15 kW a až 400 Nm.

Jejich úkol je jasný – podporovat vůz v plné akceleraci a při brzdění rekuperovat energii do akumulátorů v podlaze vozu. C-Métisse je tzv. full hybrid, tzn. je schopen po omezenou dobu pohybu se zhasnutým motorem, poháněný pouze elektromotory. Na plně nabité baterie umí jet cca 3 km rychlostí nejvýš 30 km/h. Ideální do městských kolon.

Bez zajímavosti nejsou ani dynamické vlastnosti – nejvyšší rychlost činí omezených 250 km/h, stovka s pevným startem trvá jen 6,2 s, to vše při průměrné spotřebě 6,5 l nafty na 100 km. Kupé stojí na dvacetipalcových kolech 255/40 a měchách hydropneumatického odpružení Hydractive. Na vlastní oči bude  tento šperk k vidění na stánku pařížského autosalonu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...