Během deseti dnů, od 3. do 13. března, budou moci návštěvníci mezinárodního autosalonu v Ženevě obdivovat hned čtyři auta narozená v české kotlině, na nevelkém území mezi Kolínem a Mladou Boleslaví.
Vedle Citroënu C1, Peugeotu 107 a Toyoty Aygo - ty však budou k vidění na stáncích svých značek - se nenechá zahanbit ani Škoda Auto.
Jak daleko od skutečnosti?
V úterý 1. března v půl desáté dopoledne odstartuje na stánku společnosti Škoda Auto obvyklý rituál: po několika slovech některého z pánů z vedení firmy ladně sejmou sličné hostesky plachtu z dosud zahaleného nového vozu a ve světle reflektorů se objeví v plné kráse karoserie zbrusu nové škodovky.
O Škodě Yeti čtěte ZDE
Ženevské premiéry |
Chevrolet Corvette Z06 |
Peugeot 407 Prologue Coupé |
Subaru B9 Tribeca |
Autosalon jako hra
Nových aut nebývá v Ženevě nikdy málo. Autosalon je vlastně taková hra s každoročně stejnou podobou: některé automobilky hlásí již předem, jakou světovou novinku představí, jiné si taháky ponechávají na poslední chvíli jako překvapení.
Ale ať volí firmy jakoukoli taktiku, efekt je stejný: přilákat ke svému stánku co nejvíce novinářů a po oficiálním otevření pak i běžných návštěvníků.
Ta hra se jmenuje byznys, jde "jen" o peníze... Ženeva zůstává mezi automobilovými výstavami, kterých se za rok uskuteční po celém světě na tisíce, jedinečná, i když už není jen neutrálním kolbištěm soupeřů z celého světa - v posledních letech se tu objevují už i značky švýcarské, tedy domácí. Jenomže se jedná jen o kusovou výrobu malých studií a dílen.
Do Ženevy s chutí
Ženevské výstaviště Palexpo, obehnané dokola dálnicí a letištěm, má ještě další zvláštnost - je tam všechno pěkně pohromadě, návštěvníci se nemusí trmácet za svými plechovými favority mezi jednotlivými pavilony.
Přesně jak to říká jeden z těch, který z profesionálních důvodů nesmí v Ženevě chybět, Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky Ford: "Ženevu mám z autosalonů nejradši hlavně proto, že je tu prakticky všechno důležité v jedné hale. Kdo chce vidět všechny novinky, nemusí za den nachodit patnáct dvacet kilometrů jako třeba na salonech v Paříži či Frankfurtu."
Stejného názoru je i Martina Bedrnová, mluvčí Citroënu: "Mám ženevský autosalon velmi ráda; jako jediný mi skýtá možnost rychlé orientace v novinkách i na stáncích konkurence."
Přesně to vystihuje Ivan Růžička, generální ředitel Opel C&S: "Ženevský autosalon je koncentrátem toho nejlepšího, nejprovokativnějšího, nejnovějšího, co tvůrci automobilů dokážou. Nedovedu si představit lepší příležitost, jak toto vše rychle a efektivně vstřebat."
Tradice a novinky
Ženeva je jedinečná i svou tradicí: letos slaví sté výročí uspořádání první domácí automobilové výstavy a 75. výročí, kdy se autosalon stal mezinárodním. V rámci oslavy vydává státní mincovna příležitostné zlaté a stříbrné mince v hodnotě 50 a 20 švýcarských franků.
*novinky |
Automobilových novinek se v Ženevě očekává poměrně dost. Ale jako vždy mezi nimi budou i vozy, které se budou jako novinky jen tvářit, ale ve skutečnosti půjde o umné převleky stávajících modelů. I tak bude výběr široký.
Seznam ženevských novinek |
Alfa Romeo 159 |
|
Aston Martin V8 Vantage |
Audi RS4 |
Audi Q7 (PikesPeak) |
Bertone Villa Concept |
BMW řady 5 xDrive |
BMW M6 |
BMW řady 7 (facelift) |
Cadillac BLS |
Corvette Z06 |
Chrysler Firepower |
Dodge Caliber Concept |
Fioravanti Kandahar |
Ford Ka (facelift) |
|
Ford Focus Sedan |
Ford Galaxy (facelift) |
Honda Legend |
Honda Civic Si Concept |
|
Hyundai Portico |
Hummer H3 |
|
KIA Concept KCV-III |
Lancia Ypsilon Sport |
Range Rover (facelift) |
Lexus IS |
Lexus GS |
Maserati Pininfarina Concept |
Maybach 57 S |
|
Mazda 6 (facelift) |
|
Nissan Micra CC |
Nissan Zaroot |
Opel Astra C+C |
Pagani Zonda F |
Renault Laguna (facelift) |
Renault Zoé (Z17) |
Saab 9-3 Sport Hatch |
SEAT Leon |
Subaru Tribeca |
Volkswagen Bora |