Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EuroNCAP: klub pětihvězdičkových přijímá nové členy

  14:18aktualizováno  14:18
V poslední sérii crash testů EuroNCAP technici dbající o naši bezpečnost ničili sedmnáct modelů světových automobilek. "Okatou" microu od Nissanu počínaje a rodinným "autobusem" Renaultu (Espace) konče.
Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel | foto: EuroNCAP

Do elitní společnosti vozů oceněných pěti hvězdičkami za ochranu cestujících přibyli: Toyota Avensis, Saab 9-5, BMW X5, Volvo XC90 a Renault Espace. Poslední jmenovaný se dokonce může chlubit nejvyšším bodovým ohodnocením v historii testování dle standardů EuroNCAP.

Francouzská automobilka tak potvrzuje vedoucí pozici v oblasti ochrany pasažérů - pěti hvězdičkami (jako nejvyšším možným ohodnocením) se mohou chlubit již čtyři modely automobilky: laguna, mégane, vel satis a nově i espace.

Za zmínku stojí jistě i úspěch Volkswagenu s MPVčkem touran. Ten si sice na mřížku chladiče může připnout pouze čtyři hvězdičky za ochranu posádky, na druhou stranu se může pochlubit třemi hvězdičkami (z maximálních čtyř) za "přívětivost" při srážce s chodcem.

V porovnání s předchozí sérií testů, kdy jiné dva vozy koncernu VW z ochrany chodců propadly (Škoda Superb a Audi TT), se Wolfsburgská automobilka polepšila.

Jediný další vůz, který obdržel tři "hvězdy za chodce", byl kabriolet MG TF z lednové série zkoušek.

Crashtesty EuroNCAP - červen 2003:

Vůz

bezpečnost cestujících

bezpečnost chodců

Citroën C3 Pluriel

****

**

Nissan Micra

****

**

Renault Twingo

***

**

Peugeot 307CC

****

**

Honda Accord

****

**

Opel Signum

****

*

Renault Laguna

*****

**

Toyota Avensis

*****

*

Saab 9-5

*****

**

BMW X5

*****

*

Kia Sorento

****

*

Volvo XC90

*****

**

Ford Fusion

****

**

VW Touran

****

***

Hyundai Trajet

***

*

Kia Carnival

**

*

Renault Espace

*****

**

Peugeot 807/ Citroën C8/

Fiat Ulysse/ Lancia Phedra

(crashtest v dubnu 2003)

*****

*

 

Jak testování probíhá?

EuroNCAP provádí čtyři druhy testů - první simuluje čelní, druhý boční náraz, třetí náraz na sloup a poslední (zohledňující i jiné účastníky dopravního provozu než automobilisty) simuluje střet automobilu s chodcem. Z testů získávají výrobci cenné poznatky využitelné pro další vývoj.

Výsledky crashtestů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak přepočítávají na (pro širokou motoristickou veřejnost výmluvnější) hvězdičky. Maximální počet hvězdiček, kterých může automobil za ochranu posádky obdržet je pět. Pro hodnocení ochrany chodců pak čtyři. Ze statistik vyplývá, že jedna hvězdička navíc znamená při nehodě snížení rizika pro posádku automobilu o přibližně 12 procent.

Čelní náraz
Auto naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky. Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Pro schvalování nových vozů se používá nárazová rychlost pouze 56 km/h - tedy o 8 km/h nižší než u EuroNCAP. Celková nárazová energie při 64 km/h je však o 30 % vyšší než při 56 km/h.(Nárazová energie roste s druhou mocninou rychlosti.)
 
Boční náraz
Do testovaného automobilu bourá rychlostí 50 km/h na straně řidiče vozík s tělesem o hmotnosti 950 kg.

Náraz na sloup
Z evropských statistik vyplývá, že čtvrtina závažných zranění cestujících se stává při bočních nárazech. Kupříkladu v Německu je však více než polovina těchto zranění zapříčiněna nárazem do stromu, či sloupu.

Testovaný vůz se na vozíku bočně pohybuje rychlostí 29 km/h. Automobil naráží do pevné překážky tvaru sloupu o průměru 254 mm. Vzhledem k jeho malému průměru dochází k většímu proniknutí do konstrukce vozu, čímž jsou závažně ohroženi cestující.
 
Střet s chodcem
Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů, které mají přesně definovaný tvar a hmotnost. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu. Modely simulují hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. 


Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz