Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EuroNCAP: klub pětihvězdičkových přijímá nové členy

  14:18
V poslední sérii crash testů EuroNCAP technici dbající o naši bezpečnost ničili sedmnáct modelů světových automobilek. "Okatou" microu od Nissanu počínaje a rodinným "autobusem" Renaultu (Espace) konče.
Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel | foto: EuroNCAP

Do elitní společnosti vozů oceněných pěti hvězdičkami za ochranu cestujících přibyli: Toyota Avensis, Saab 9-5, BMW X5, Volvo XC90 a Renault Espace. Poslední jmenovaný se dokonce může chlubit nejvyšším bodovým ohodnocením v historii testování dle standardů EuroNCAP.

Francouzská automobilka tak potvrzuje vedoucí pozici v oblasti ochrany pasažérů - pěti hvězdičkami (jako nejvyšším možným ohodnocením) se mohou chlubit již čtyři modely automobilky: laguna, mégane, vel satis a nově i espace.

Za zmínku stojí jistě i úspěch Volkswagenu s MPVčkem touran. Ten si sice na mřížku chladiče může připnout pouze čtyři hvězdičky za ochranu posádky, na druhou stranu se může pochlubit třemi hvězdičkami (z maximálních čtyř) za "přívětivost" při srážce s chodcem.

V porovnání s předchozí sérií testů, kdy jiné dva vozy koncernu VW z ochrany chodců propadly (Škoda Superb a Audi TT), se Wolfsburgská automobilka polepšila.

Jediný další vůz, který obdržel tři "hvězdy za chodce", byl kabriolet MG TF z lednové série zkoušek.

Crashtesty EuroNCAP - červen 2003:

Vůz

bezpečnost cestujících

bezpečnost chodců

Citroën C3 Pluriel

****

**

Nissan Micra

****

**

Renault Twingo

***

**

Peugeot 307CC

****

**

Honda Accord

****

**

Opel Signum

****

*

Renault Laguna

*****

**

Toyota Avensis

*****

*

Saab 9-5

*****

**

BMW X5

*****

*

Kia Sorento

****

*

Volvo XC90

*****

**

Ford Fusion

****

**

VW Touran

****

***

Hyundai Trajet

***

*

Kia Carnival

**

*

Renault Espace

*****

**

Peugeot 807/ Citroën C8/

Fiat Ulysse/ Lancia Phedra

(crashtest v dubnu 2003)

*****

*

 

Jak testování probíhá?

EuroNCAP provádí čtyři druhy testů - první simuluje čelní, druhý boční náraz, třetí náraz na sloup a poslední (zohledňující i jiné účastníky dopravního provozu než automobilisty) simuluje střet automobilu s chodcem. Z testů získávají výrobci cenné poznatky využitelné pro další vývoj.

Výsledky crashtestů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak přepočítávají na (pro širokou motoristickou veřejnost výmluvnější) hvězdičky. Maximální počet hvězdiček, kterých může automobil za ochranu posádky obdržet je pět. Pro hodnocení ochrany chodců pak čtyři. Ze statistik vyplývá, že jedna hvězdička navíc znamená při nehodě snížení rizika pro posádku automobilu o přibližně 12 procent.

Čelní náraz
Auto naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky. Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Pro schvalování nových vozů se používá nárazová rychlost pouze 56 km/h - tedy o 8 km/h nižší než u EuroNCAP. Celková nárazová energie při 64 km/h je však o 30 % vyšší než při 56 km/h.(Nárazová energie roste s druhou mocninou rychlosti.)
 
Boční náraz
Do testovaného automobilu bourá rychlostí 50 km/h na straně řidiče vozík s tělesem o hmotnosti 950 kg.

Náraz na sloup
Z evropských statistik vyplývá, že čtvrtina závažných zranění cestujících se stává při bočních nárazech. Kupříkladu v Německu je však více než polovina těchto zranění zapříčiněna nárazem do stromu, či sloupu.

Testovaný vůz se na vozíku bočně pohybuje rychlostí 29 km/h. Automobil naráží do pevné překážky tvaru sloupu o průměru 254 mm. Vzhledem k jeho malému průměru dochází k většímu proniknutí do konstrukce vozu, čímž jsou závažně ohroženi cestující.
 
Střet s chodcem
Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů, které mají přesně definovaný tvar a hmotnost. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu. Modely simulují hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. 


Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...