Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EuroNCAP: klub pětihvězdičkových přijímá nové členy

  14:18aktualizováno  14:18
V poslední sérii crash testů EuroNCAP technici dbající o naši bezpečnost ničili sedmnáct modelů světových automobilek. "Okatou" microu od Nissanu počínaje a rodinným "autobusem" Renaultu (Espace) konče.
Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel | foto: EuroNCAP

Do elitní společnosti vozů oceněných pěti hvězdičkami za ochranu cestujících přibyli: Toyota Avensis, Saab 9-5, BMW X5, Volvo XC90 a Renault Espace. Poslední jmenovaný se dokonce může chlubit nejvyšším bodovým ohodnocením v historii testování dle standardů EuroNCAP.

Francouzská automobilka tak potvrzuje vedoucí pozici v oblasti ochrany pasažérů - pěti hvězdičkami (jako nejvyšším možným ohodnocením) se mohou chlubit již čtyři modely automobilky: laguna, mégane, vel satis a nově i espace.

Za zmínku stojí jistě i úspěch Volkswagenu s MPVčkem touran. Ten si sice na mřížku chladiče může připnout pouze čtyři hvězdičky za ochranu posádky, na druhou stranu se může pochlubit třemi hvězdičkami (z maximálních čtyř) za "přívětivost" při srážce s chodcem.

V porovnání s předchozí sérií testů, kdy jiné dva vozy koncernu VW z ochrany chodců propadly (Škoda Superb a Audi TT), se Wolfsburgská automobilka polepšila.

Jediný další vůz, který obdržel tři "hvězdy za chodce", byl kabriolet MG TF z lednové série zkoušek.

Crashtesty EuroNCAP - červen 2003:

Vůz

bezpečnost cestujících

bezpečnost chodců

Citroën C3 Pluriel

****

**

Nissan Micra

****

**

Renault Twingo

***

**

Peugeot 307CC

****

**

Honda Accord

****

**

Opel Signum

****

*

Renault Laguna

*****

**

Toyota Avensis

*****

*

Saab 9-5

*****

**

BMW X5

*****

*

Kia Sorento

****

*

Volvo XC90

*****

**

Ford Fusion

****

**

VW Touran

****

***

Hyundai Trajet

***

*

Kia Carnival

**

*

Renault Espace

*****

**

Peugeot 807/ Citroën C8/

Fiat Ulysse/ Lancia Phedra

(crashtest v dubnu 2003)

*****

*

 

Jak testování probíhá?

EuroNCAP provádí čtyři druhy testů - první simuluje čelní, druhý boční náraz, třetí náraz na sloup a poslední (zohledňující i jiné účastníky dopravního provozu než automobilisty) simuluje střet automobilu s chodcem. Z testů získávají výrobci cenné poznatky využitelné pro další vývoj.

Výsledky crashtestů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak přepočítávají na (pro širokou motoristickou veřejnost výmluvnější) hvězdičky. Maximální počet hvězdiček, kterých může automobil za ochranu posádky obdržet je pět. Pro hodnocení ochrany chodců pak čtyři. Ze statistik vyplývá, že jedna hvězdička navíc znamená při nehodě snížení rizika pro posádku automobilu o přibližně 12 procent.

Čelní náraz
Auto naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky. Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Pro schvalování nových vozů se používá nárazová rychlost pouze 56 km/h - tedy o 8 km/h nižší než u EuroNCAP. Celková nárazová energie při 64 km/h je však o 30 % vyšší než při 56 km/h.(Nárazová energie roste s druhou mocninou rychlosti.)
 
Boční náraz
Do testovaného automobilu bourá rychlostí 50 km/h na straně řidiče vozík s tělesem o hmotnosti 950 kg.

Náraz na sloup
Z evropských statistik vyplývá, že čtvrtina závažných zranění cestujících se stává při bočních nárazech. Kupříkladu v Německu je však více než polovina těchto zranění zapříčiněna nárazem do stromu, či sloupu.

Testovaný vůz se na vozíku bočně pohybuje rychlostí 29 km/h. Automobil naráží do pevné překážky tvaru sloupu o průměru 254 mm. Vzhledem k jeho malému průměru dochází k většímu proniknutí do konstrukce vozu, čímž jsou závažně ohroženi cestující.
 
Střet s chodcem
Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů, které mají přesně definovaný tvar a hmotnost. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu. Modely simulují hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. 


Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Transit 2,2 Euroline č.2.
Ford Transit 2,2 Euroline č.2.

r.v. 2013, naj. 194 000 km, diesel
422 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.