Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

aktualizováno  10:29
Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Giorgetto Giugiaro, narozený 7. srpna 1938, je známý rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty autoprůmyslu.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Z jeho rýsovacího prkna tak například pochází první generace Volkswagenu Golf, minivůz Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.

Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem „velké trojky italského designu“, do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Stejný ročník jsou ještě další dva dodnes žijící italští velikáni automobilového designu Leonardo Fioravanti a Marcello Gandini.

Rozhovor s velikánem

EXKLUZIVNĚ

Pravděpodobně jediný český rozhovor poskytl Giorgetto Giugiaro pro iDNES.cz. Prozradil v něm, že se k autům dostal vlastně náhodou. Rozhovor čtete zde.

Giorgetto Giugiaro
Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara
Giorgetto Giugiaro při rozhovoru pro iDNES.cz

Automobilovými odborníky je Giugiaro považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ vzpomíná pro iDNES.cz na Giugiara Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, dnes designér evropského studia čínské automobilky Changan je jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Testudo

Nejdůležitější koncept

Chevrolet Corvair Testudo inspiroval tvůrce slavných aut. ČTĚTE VÍCE

Chevrolet Testudo

Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, ale na škole se mu zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.

V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let (více o začátcích studia, které letos slaví padesát let od založení).

V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vepředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostaly.

Giugiaro si dodnes pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal v rozhovoru pro iDNES.cz. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Škoda 720

Škoda 720

Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové hranaté tvary místo oblin. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu se širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem.

Přitom málem nevznikl. „V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj Golf nelíbil,“ prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru (více o Giugiarově práci na Volkswagenu Golf).

Fotogalerie

Italský mistr designu uspěl i s malými fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce Una, model Punto (1993). Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991). Z jeho hlavy jsou také základní tvary ikonického Lamborghini Miura (celý příběh vzniku čtěte zde).

Italdesign kromě aut navrhuje také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které na letošním ženevském autosalonu představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla (prohlédněte si ho zde).

Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.

Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Jedno z nejslavnějších aut všech dob slaví kulatiny

Představení automobilu Citroën 2CV v pavilonu Grand Palais v rámci Pařížského...

Na den přesně před 70 lety, 7. října 1948, představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech...

Velká automobilová loupež aneb Za vším hledej ženu

Benz Patent Motorwagen verze III., vyrobeno v roce 1888

Bertha Benzová už toho měla dost. Její manžel Carl sice sestrojil první automobil poháněný benzinovým motorem, ale...



Najdete na iDNES.cz