Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

aktualizováno  10:29
Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Giorgetto Giugiaro, narozený 7. srpna 1938, je známý rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty autoprůmyslu.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Z jeho rýsovacího prkna tak například pochází první generace Volkswagenu Golf, minivůz Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.

Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem „velké trojky italského designu“, do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Stejný ročník jsou ještě další dva dodnes žijící italští velikáni automobilového designu Leonardo Fioravanti a Marcello Gandini.

Rozhovor s velikánem

EXKLUZIVNĚ

Pravděpodobně jediný český rozhovor poskytl Giorgetto Giugiaro pro iDNES.cz. Prozradil v něm, že se k autům dostal vlastně náhodou. Rozhovor čtete zde.

Giorgetto Giugiaro
Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara
Giorgetto Giugiaro při rozhovoru pro iDNES.cz

Automobilovými odborníky je Giugiaro považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ vzpomíná pro iDNES.cz na Giugiara Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, dnes designér evropského studia čínské automobilky Changan je jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Testudo

Nejdůležitější koncept

Chevrolet Corvair Testudo inspiroval tvůrce slavných aut. ČTĚTE VÍCE

Chevrolet Testudo

Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, ale na škole se mu zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.

V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let (více o začátcích studia, které letos slaví padesát let od založení).

V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vepředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostaly.

Giugiaro si dodnes pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal v rozhovoru pro iDNES.cz. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Škoda 720

Škoda 720

Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové hranaté tvary místo oblin. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu se širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem.

Přitom málem nevznikl. „V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj Golf nelíbil,“ prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru (více o Giugiarově práci na Volkswagenu Golf).

Fotogalerie

Italský mistr designu uspěl i s malými fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce Una, model Punto (1993). Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991). Z jeho hlavy jsou také základní tvary ikonického Lamborghini Miura (celý příběh vzniku čtěte zde).

Italdesign kromě aut navrhuje také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které na letošním ženevském autosalonu představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla (prohlédněte si ho zde).

Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

Nářadí na šestidenní: souboj dvou a čtyřtaktů

To nejhorší mají za sebou. Češi po pátém dni stále sedmí

Na Mezinárodní motocyklové šestidenní soutěži ISDE se v posledních letech startuje ve stejných hlavních objemových...

Autofotka týdne: Slavný fotograf odhaluje krásu starých tatrovek

Kalendář tatrovek pro rok 2019 od Vladimíra Cettla

Vladimír Cettl umí svými fotografiemi vyzdvihnout krásu starých aut. Letos se zaměřil na tatrovácké srazy v Německu a v...

Najdete na iDNES.cz