Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vraky v centru Prahy

  14:38aktualizováno  14:38
Centrum Prahy připomínalo koncem minulého týdne spíše autovrakoviště. Tucet zdeformovaných, ale jinak zbrusu nových osobních automobilů zde působilo v roli originálního poutače slavnostního ceremoniálu: Česká republika se stala první zemí bývalého východního bloku, kde byly oficiálně vyhlášeny výsledky crashtestů Euro NCAP.

Na Václavském náměstí tak mohli kolemjdoucí spatřit rozbitý Peugeot 407, nerozlučnou dvojici golf-astra s notně pomuchlanými "čumáky", pár nabouraných kabrioletů a například i hybridní prius.

Celkem dvanáct aut poslali technici 64 kilometrovou rychlostí proti bariéře. Bezpečí posádky především, říkají si automobilky, proto není náhodou, že se čím dál více aut může pochlubit plným počtem pěti hvězdiček. Z "pražské série" se jich dočkalo osm.

Nejzajímavějším autem, které u EuroNCAP rozbili, byla Toyota Prius. Vůbec první sériové auto s hybridním pohonem dostalo hned pět hvězdiček za ochranu posádky, špatně si nevedlo ani v ostatních testech.

Léto je časem kabrioletů, protentokrát otestovali rovnou čtyři. Renaulty si vedou v crashtestech nad míru dobře, mégane CC se proto nesměl nechat zahanbit a dostal plný počet pěti hvězd. Stejně jako Saab 9-3 convertible. Lehce pozadu zůstali BMW Z4 a Opel Tigra se čtyřmi hvězdičkami za ochranu posádky. 

Program crashtestů EuroNCAP sestává ze tří nárazových zkoušek: při čelním testu naráží vůz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry (která simuluje druhý vůz), přičemž dochází ke stranovému překrytí - čelo vozu zasahuje bariéru asi jen 40 procenty plochy.

Při druhé zkoušce vůz naráží bokem do bariéry v rychlosti 50 km/h. A poslední je náraz bokem v rychlosti 29 km/h do pevného sloupu. Díky využití elektronikou vybavených figurín (Dummies) lze naprosto přesně vyhodnocovat silové působení během nárazu na různé části těla.

Součástí testů jsou také zkoušky podobných dětských figurín umístěných na zadních sedadlech automobilu, a dokonce i simulované střety s chodci.

Partnery programu těchto bariérových testů Euro NCAP jsou Evropská komise, ministerstva dopravy Německa, Nizozemska a Velké Británie a německý autoklub ADAC.

Astra vs. golf - souboj pokračuje
Protentokrát skončil nerozhodně - pět hvězdiček pro oba. Diametrálně odlišně si ale vedou v otázce ochrany chodců. Golf příjemně překvapil. Naopak astra zklamala a zařadila se v tomto ohledu k málo bezpečným autům. Pouhou jednu hvězdičku dostal mimo něj ještě Fiat Dobló. Velkoprostorový Fiat byl nejhorší i v disciplíně ochrany posádky, tři hvězdičky jsou dnes už podprůměrným výsledkem.

Francozský lev - Peugeot 407, stejně jako velkoprostorová Toyota Corolla Verso a Volvo S40, odešel s čistým štítem a pěti hvězdami v klopě.

Švédská automobilka stále vymýšlí nové a nové prvky, které mají Volva udržet na trůnu bezpečnosti. V S40 tak najdeme novinku v podobě kontroly zapnutých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. "Čtyřistasedmička" má zase navíc kolenní airbag. Vymoženost, s kterou poprvé přišla Toyota v modelu avensis a najdeme také v testované corolle verso. 

Na chodce automobilky při vývoji nových modelů myslí, postavit ale bezpečné auto, které by jim uškodilo co nejméně, se ale stále nedaří. Stejně daleko jako VW Golf dosáhla na tři hvězdičky i malá Honda Jazz. Ta se tak stala prvním "supermini", které na tři hvězdičky dosáhlo.

Čtyři hvězdičky za novou disciplínu ochrany dětí v dětské autosedačce jsou maximem, na které jsou prozatím moderní auta schopna dosáhnout. Z testované dvanáctky byly o jednu horší Saab 9-3 convertible, Renault Mégane CC, Honda Jazz a Fiat Dobló. Testu se vyhnuly kabriolety od BMW a Opelu, které jsou pouze dvoumístné.

Podtrženo, sečteno: vítězem nejčerstvější série crashtestů je VW Golf s výsledky 5-4-3 (posádka-děti-chodci).

Výsledky testů EuroNCAP (červen 2004):

Ochrana posádky (max. 5 hvězd)

ochrana dětí v autosedačce
(max. 5 hvězd)

ochrana chodců (max. 4 hvězdy)

Peugeot 407

*****

****

**

Saab 9-3 convertible

*****

***

*

Toyota Prius

*****

****

**

Volvo S40

*****

****

**

Opel Astra

*****

****

*

Renault Mégane CC

*****

***

**

VW Golf

*****

****

***

Honda Jazz

****

***

***

Toyota Corolla Verso

*****

****

**

Fiat Dobló

***

***

*

BMW Z4

****

netestováno

**

Opel Tigra

****

netestováno

**

Opel Astra: hodnocení 5-4-1 (cestující-děti-chodci)

BMW Z4: hodnocení 4-x-2 (cestující-děti-chodci)

Fiat Dobló: hodnocení 3-3-1 (posádka-děti-chodci)

Honda Jazz: hodnocení 4-3-3 (posádka-děti-chodci)

Renault Mégane CC: hodnocení 5-3-2 (posádka-děti-chodci)

Peugeot 407: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Saab 9-3 Convertible: hodnocení 5-3-1 (posádka-děti-chodci)

Opel Tigra: hodnocení 4-x-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Prius: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Corolla Verso: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Volvo S40: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

VW Golf: hodnocení 5-4-3 (posádka-děti-chodci)

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.