Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z Emdenu se kvůli tomu má stěhovat výroba modelu Passat do Česka. A produkce oblíbených Transporterů do Turecka k Fordu.
Volkswagen I.D. Vision

Volkswagen I.D. Vision | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Herbert Diess, šéf největšího automobilového koncernu světa, bude v pátek 16. listopadu na zasedání dozorčí rady skupiny Volkswagen obhajovat podnikatelský plán na příští dekádu.

Diess, který je v čele Volkswagenu od letošního dubna, podle informací listu Handelsblatt představí především plány na velký elektrický třesk. Diess nastoupil do automobilky těsně před vypuknutím aféry Dieselgate, která navždy změnila autoprůmysl a urychlila změny. Tou největší je razantní nástup elektromobility. 

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz

A Volkswagen je tak trochu z donucení jejím obrovským propagátorem. Diess se navenek tváří, že elektrická budoucnost je plná pozitiv, už teď ovšem začíná německý koncern pociťovat, že tak snadné to nebude. Přechod na elektromobilitu a její vnucení zákazníkům bude obnášet velké změny a stát obrovské peníze (analýzu čtěte zde). 

Reorganizace

Německý koncern před nedávnem představil svou novou modulární platformu určenou výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Teď ovšem musí přeorganizovat výrobu tak, aby měl vozy do zásuvky kde produkovat. Těžiště má být v Německu, aby vytížil své závody a vyhnul se střetům s mocnými odborovými svazy. 

To také podle všeho stálo za změnou prvotních plánů, podle kterých měla elektromobily vyrábět bratislavská fabrika Volkswagenu. Už v příštím roce má z továrny ve východoněmeckém Cvikově (Zwickau) vyjíždět první velkosériově vyráběný elektrovolkswagen se slibovaným dojezdem 500 až 600 kilometrů. Úprava továrny na výrobu stála 1,2 miliardy eur. Bloomberg zjistil, že tam automobilka plánuje montovat více než původně plánovaných sto tisíc elektromobilů ročně. Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že by to mohlo být až třikrát tolik.

Volkswagen I.D.

Nejnověji se mluví o výrazných změnách v tradičních továrnách automobilky, nejhlasitěji o Emdenu na severozápadě země. Fabrika, ve které pracuje 9 000 lidí, má časté odstávky, protože klesá poptávka po modelu Passat. To by se podle informací listu Handelsblatt mělo dotknout také Škody. 

Škodováčtí odboráři neustále bijí na poplach, protože prý hrozí stěhování výroby modelu Superb právě do méně vytíženého Emdenu. Podle nových informací Handelsblattu to ovšem může dopadnou právě naopak. Protože Emden má začít produkovat elektrovozy, výroba jednoho z neikoničtějších německých aut by se mohla přestěhovat do Česka, kromě Volkswagenu Passat by se do Kvasin k jeho blízkému příbuznému (a konkurentovi) Superbu stěhovala výroba také z něj odvozeného modelu Arteon. Dva zdroje Handelsblattu se shodly i na důvodu: levnější pracovní síla v Česku. „Jsou to spekulace, ke kterým se nebudeme vyjadřovat,“ řekla mluvčí automobilky Kamila Biddle pro magazín zdopravy.cz.

Volkswagen Passat

Hannoversche Allgemeine Zeitung dokonce spekuluje o úplném konci modelu Passat v roce 2022. Letos se mělo v Emdenu vyrobit 251 tisíc aut, aktuální plán produkce je ovšem na 229 tisíc passatů a arteonů, kapacita továrny je 300 tisíc aut ročně. „Před deseti lety byl každý pátý prodaný vůz Volkswagen Passat, dnes je to každý desátý. Dnes je na trhu osmá generace a nástupce nedostane,“ píše německý deník.

To by znamenalo obrovskou rošádu pro celou výrobu Škody, která už teď nestíhá uspokojovat poptávku. Škoda již nemá v České republice dostatečné kapacity a některé její vozy se vyrábějí v jiných továrnách koncernu. V roce 2014 vyrobila Škoda jeden milion aut, nyní je to zhruba 1,23 milionu a tento počet by měl v příštích letech dál výrazně růst. Škoda těží hlavně z poptávky po nových modelech SUV a vstoupit chce také do oblasti elektrických vozů.

Škodu dnes nedostatek kapacit velmi brzdí. Na začátku příštího desetiletí bude podle prohlášení šéfa značky Bernharda Maiera ze začátku října potřebovat jen v Evropě další výrobní kapacitu pro zhruba 400 tisíc vozů. V letošním roce Škoda čeká, že překročí loňskou výrobu 1,2 milionu vozů. V polovině příštího desetiletí chce Škoda vyrábět dva miliony aut.

„Škoda Auto v současnosti jede na samé hranici své kapacity. Vytíženost našich závodů je 119 procent, což je nejvíce v branži. O naše vozy je zájem, v příštím roce bychom mohli prodat o 200 tisíc aut více, než stihneme vyrobit,“ uvedl Maier. Už se také spekuluje o stavbě nové evropské továrny mimo Českou republiku, ve hře jsou východoevropské země, například Bulharsko. V úvahu připadá i Turecko, kde by továrna Škody zajišťovala kromě svých vozů také výrobu dalších modelů značek koncernu VW. Nová továrna za miliardy eur by neměla být v České republice, protože v této zemi již není dostatek pracovníků. Více čtěte zde

Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí). Automobilka vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.

Nejvytíženější fabrikou jsou pravděpodobně Kvasiny, které nestíhají dlouhodobě uspokojovat poptávku, se Superbem se tam vyrábí také dva SUV modely Škody Kodiaq a Karoq. Kromě toho z fabriky na Rychnovsku vyjíždí také dvojče Karoqu, model Seat Ateca. Ten je jádrem sváru mezi Škodou a Seatem, španělská značka si v prvotní fázi plánování výroby objednala v Kvasinách podhodnocený objem výroby. Fabrika nyní jede naplno a Seat se zlobí, že objem produkce žádaného modelu nelze navýšit. Musí tak dokonce zájemce o Atecu odmítat, protože čekací lhůty jsou až roční.

Elektrovolkswageny

Přepřáhnutí na elektrický pohon plánují také v továrně v Hannoveru. Nyní se tam staví oblíbené dodávky Multivan/Transporter (T6). Ovšem podle Bloombergu by se výroba mohla s příchodem následující generace kolem roku 2022 přesunout do turecké továrny automobilky Ford. S tou Volkswagen letos v létě vytvořil alianci, jejím předmětem mají být „potenciální projekty v několika oblastech, včetně společného vývoje řady užitkových automobilů“. Více o partnerství čtěte zde

Volkswagen I.D. Buzz

Volkswagen investuje dvacet miliard eur do elektromobility, do roku 2025 mají jeho značky včetně Škody nabídnout 50 čistě elektrických a 30 nabíjecích (plug-in) hybridů. Tou dobou chce prodávat dva až tři miliony elektroaut ročně. Další investice 50 miliard eur mají jít na výrobu a vývoj akumulátorů pro auta do zásuvky. Elektroauta Volkswagenu mají nést společné označení ID. Prvním modelem má být auto velikosti VW Golf vyráběné ve Cvikově, má se jmenovat ID Neo a cenovka má být kolem 23 tisíc eur.

V Emdenu se má vyrábět ročně 200 tisíc elektrovolkswagenů velikosti modelu Polo s cenou pod 20 tisíc eur a později také sto tisíc elektrických ekvivalentů Passatu jménem ID Aero. Hannover má v roce 2022 přejít na výrobu elektrické dodávky ID Buzz, která svým designem odkazuje na slavné kulaté dodávky Volkswagenu (T1 a T2).

Různé zdroje se nemohou shodnout na tom, jak přechod na výrobu elektromobilů ovlivní zaměstnanost. Financial Times cituje zprávu Goldman Sachs, podle které má elektromobil v porovnání s autem se spalovacím motorem o třetinu méně dílů. 

Jinak mluví Petr Vaněk, mluvčí nošovické továrny automobilky Hyundai: korejský koncern Hyundai-Kia má asi nejvíce elektrifikovanou nabídku na evropském trhu. „Výroba aut s elektrickým pohonem, by v podmínkách nošovického závodu HMMC znamenala změnu cca 10 % výrobního procesu, 90 % by zůstalo nezměněno. Jedná se například o lisovnu, svařovnu, lakovnu a většinu operací ve finální montáži,“ vysvětluje pro iDNES.cz Vaněk. 

Změny a modifikace výrobního procesu by se podle něj týkaly zejména finální kompletace vozů, kde by se pracovalo s jinými platformami podvozků, kabelovými rozvody a s těžkými bateriemi. Z pohledu zaměstnanosti by si výroba elektrických vozidel podle Vaňka vyžádala více pracovníků ve finální montáži, ale na druhou stranu by došlo k uvolnění pracovníků z převodovkárny, protože elektrická auta nemají klasické převodovky. „Dopad na zaměstnanost by tedy vyšel plus minus neutrální,“ uzavírá Vaněk.

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen navíc sází na své zkušenosti s výrobou na modulárních platformách. Právě nově vyvinutá architektura MEB určená výhradně pro auta do zásuvky má být klíčem k úspěchu. Volkswagen má díky tomu umět vyrobit elektromobil za méně než 13 hodin, u konvenčního vozu je to dvojnásobek. To podle zdroje Handelsblattu umožní zachovat produkci i v továrně s tak vysokými platy, jako je ta v Emdenu. 

Rychlost a efektivita výroby má být také klíčem k přístupným cenám elektroaut pro koncové zákazníky. Značky koncernu Volkswagen počítají s tím, že ceny elektrických modelů by měly být na úrovni dieselových variant srovnatelných konvenčních vozů.

11. července 2018


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...