Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta a jejich třídy. Kdo je kdo?

  16:22aktualizováno  16:22
Mnoho lidí by zajímalo, jak se vlastně auta třídí; co to znamená, když slyší či čtou, že konkrétní vůz patří do té a té třídy. Co to je mini, nižší a vyšší střední třída? Faktem je, že v současnosti neexistuje nějaká závazná kodifikace, která by jednotlivé třídy aut zcela jednoznačně vymezovala.

Logicky se jako základní rozlišovací znamení nabízejí především rozměry vozu, z nichž nejvýznamnější je délka.

Dalším charakteristickým znakem automobilu je osazení různě velkým motorem.

Problémem je, že to vše se vyvíjí; takže každý nový vůz rovná se přibývání proti stejnojmennému předchůdci na rozměrech i na síle motoru.

A to i při zmenšení jeho objemu. Aby to bylo ještě komplikovanější, na trhu se objevují celé nové třídy, jako například miniauta, která se ještě před takovými deseti lety řadila jen mezi auta malá.

Například česká statistika, vycházející z údajů Svazu dovozců automobilů, zná tyto třídy aut: mini, malé (v Česku je nejpočetnější), nižší střední (nejpočetnější v Evropě), střední, vyšší střední, luxusní (nejmenší, ale z hlediska prestižního prodejci aut velmi sledovaná), MPV (nejvíce rostoucí), sportovní (bez rozdílu, zda otevřené kabriolety či uzavřená kupé), terénní (nedělí vozy na typické offroady a civilnější kategorii SUV). Nebude proto nezajímavé tento systém třídění porovnat s jinými, které se používají a používaly.

Poraďte, co otestovat!

Jaké motoristické doplňky podrobit zkouškám? Testy jakých doplňků, příslušenství či provozních hmot by vás zajímaly?

Napište nám své zkušenosti, náměty... Pište, co se osvědčilo a co ne.

Pište na adresu: ondrej.kinkor@mfdnes.cz

Jak se v třídách nejlépe vyznat

Hodně nejasností a sporů panuje v dělení klasických osobních automobilů do tříd. Důvodem této nepřehledné situace je, že neexistují žádná zavazující kritéria, která by jednotlivé automobilové třídy jednoznačně vymezovala.

Celkem logicky se jako parametr jednotlivých tříd osobních automobilů nabízejí rozměry, z nichž největší vypovídací hodnotu má délka vozu. Dalším charakteristickým znakem je takzvaná motorizace, tedy osazení různě velkým a silným motorem. Takový pojem však může mít u konkrétního modelu hodně široký záběr. Do třídění automobilů může promluvit i velikost zavazadlového prostoru nebo rozvor náprav.

Co s tím?

Už v minulosti byly učiněny pokusy o sestavení orientačních parametrů pro třídy běžných osobních automobilů, jako je například připojená tabulka jednoho motoristického časopisu z roku 1993. Parametry v ní uvedené jsou aritmetickým průměrem z hodnot vybraných modelů prodávaných na evropském trhu. Z tabulky je docela dobře vidět, jak se situace od té doby změnila. Předně se dnes objevila spousta vozů s délkou menší než 3,5 metru, které tabulka vůbec nezahrnula, a také výkony motorů šly o něco výš; respektive jsou nyní k dispozici u motorů s menším objemem.

Délka/motor

O něco realističtější je třídění osobních automobilů, které se objevilo koncem devadesátých let, zahrnující délku vozu a objem motoru. Tady je rozdělení tříd následující:

* Minivozy - menší než 3,5 metru, objem motoru do 1 litru
* Malé či kompaktní vozy - délka do 4 metrů, motory do objemu 1,4 litru
* Vozy nižší střední třídy - délka 4,0 až 4,3 metru, motory s objemy 1,4 až 1,8 litru
* Vozy střední třídy - délka do 4,5 metru, motory do 2,5 litru
* Vozy vyšší střední třídy - délka do 5 metrů, silné motory, luxusní výbava
* Vozy nejvyšší třídy - měřítkem je zde luxus, proto se může používat i pojem luxusní

A nelze pak zapomenout ještě na další třídění na vozy terénní off-roady, vozy SUV, kabriolety a sportovní vozy ani velkoprostorové vany; ale to už je zase trochu jiné třídění. Stačilo by tedy prodloužit délky vozů od třídy kompaktů asi o 0,2 metru, s motory se posunout také o něco výš a dostali bychom se k dnešnímu stavu.

Průměrné hodnoty tříd osobních vozů

Označení třídy

Délka
(mm)  

Výkon (kW)

Zavazadlový prostor (l)

Nejnižší třída

3710

48 

255

Nižší střední třída

4115

74 

320

Střední třída

4490

94 

470

Vyšší střední třída

4770

122

485

Nejvyšší třída

5050

185

510

Žádný závazný předpis

Toto rozlišení by mělo mít celoevropskou platnost, ale často se můžeme setkat s pojmy, jako je například třída Golf. Tento dlouhá léta nejprodávanější vůz v Evropě je srovnáván se spoustou svých konkurentů, a tak v odborných časopisech je termín třída Golfu zcela běžný.

S každou modernizací tohoto vozu narůstá jeho délka, což by v obecném třídění vedlo k postupu o třídu výš, ale protože délky konkurenčních vozů mají stejný trend, třída Golfu se podle jejího protagonisty jenom posouvá. Výrobci automobilů vozy zařazují do segmentů označovaných velkými tiskacími písmeny, což je pro běžné konzumenty asi nejméně srozumitelné už proto, že těch segmentů je hodně. A doplňovány jsou i číslicemi.

Ani tady neexistuje pro hodnocení žádný závazný předpis. Je tedy docela možné, že některá provedení mohou být klidně zařazena až do tří různých segmentů. Obchodníci samozřejmě konkurenci v jednotlivých segmentech sledují a vůz zařadí tam, kde je jeho pozice nejvýhodnější.

Po česku a po japonsku

Organizace Svaz dovozců automobilů, sdružující, jak už název napovídá, dovozce automobilů v České republice, zařazuje nový vůz mezi své potenciální konkurenty na základě dohody výrobce s nadnárodní institucí zajišťující sledování trhu vozidel (JATA). Ovšem motoristické veřejnosti ani takové zařazení většinou nic neříká. Nejjednodušší to nakonec mají v Japonsku. Zde organizace automobilových výrobců JAMA rozděluje osobní automobily do pouhých tří skupin. Vozy "mini" definuje s délkou menší než 3,3 metru, s šířkou menší než 1,4 metru a výškou menší než 2 metry, jejich motor má objem 0,66 litru a méně. Automobily označované jako "malé" definuje délka 3,3 až 4,7 metru, šířka 1,4 až 1,7 metru a výška menší než 2 metry, objemy motorů mají mezi 0,66 až 2 litry. U "standardních" vozů přesahuje jejich délka 4,7 metru, šířka 1,7 metru a výška 2 metry, objem motorů přesahuje 2 litry.

Nejznámější zástupci jednotlivých tříd na trhu České republiky

Mini
Daewoo Matiz, Citroën C2, Fiat Panda, Opel Agila

Fiat Panda

 

Malé
Škoda Fabia, Ford Fiesta, Peugeot 206, Hyundai Getz

Škoda Fabia

 

Nižší střední
VW Golf, Škoda Octavia, Ford Focus, Peugeot 307, Renault Megane

Ford Focus

 

Střední
Mazda 6, Ford Mondeo, Audi A4, VW Passat

Mazda 6

 

Vyšší střední
Škoda Superb, Audi A6, BMW 5, Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz řady E

 

Luxusní
Audi A8, BMW 7, Mercedes-Benz S, VW Phaeton

Audi A8

 

Sportovní
Peugeot 307 CC, BMW 645, Mazda RX8, Nissan 350 Z

BMW řady 6

 

Terénní
Toyota RAV 4, BMW X3, Honda CR-V, Nissan X-Trail

Toyota RAV 4

 

MPV
Renault Scenic, Citroën Xsara Picasso, Ford Focus C MAX, Opel Meriva

Renault Scénic

Auto pro kočku. Vyfoceno v Horních Rakousích (Wels)

Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.