Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porota míní, život mění - úspěšná auta, která neuspěla

  12:09aktualizováno  12:09
Evropské auto roku: nejprestižnější titul, který si auto může přát, s kterým se bude nadosmrti chlubit a který ho v očích potenciálních zákazníků popostrčí o několik stupínků výše. Vybrala porota ale vždy určitě ty NEJ auta? Nesáhla někdy vedle?

Čtyřicet dva let velkých, těsných, jasných i nepochopených vítězství, proher a následných velkých tažení, ale i nevyužitých příležitostí.

Čytřicet dva ročníků novinářského hlasování o nejlepší auto pro ten který rok.

Za čtyři desetiletí se v elitním klubu objevili opravdoví "exoti", kteří nakonec upadli v zapomnění. Na druhou stranu, vítězství některých aut bylo víceméně jasné. Někdy měla auta tu smůlu, že se sešla v "silném" ročníku (vyhrát ale může jen jeden), jindy se jejich kvality ověřily až časem.

Italský patent, německé prokletí, japonská invaze
Uhrančivé oči Italek (živých i plechových) mají na rozhodovaní poroty neuvěřitelný vliv. Výrobce, který má na auta roku "patent", je italský Fiat. Poprvé zvítězil v roce 1964 s modelem 124 (později i v našich zeměpisných šířkách známá Lada), pak pokračoval s modely 128, 127, Uno, Tipo, Punto, Bravo/Brava - dva roky po sobě, a nakonec loni s novou Pandou. Porotci mají také zálibu v Renaultech (5 vítězství) a ve Fordech (4).

Oficiální stránky CAR OF THE YEAR

V nemilosti jsou naopak u poroty auta z Mnichova, na vítězství nedosáhlo prozatím žádné BMW. Ani švédská zima není pro pány z jury to pravé, a tak i Volvo se Saabem mají na svém kontě nuly.

Pouze třikrát se stalo, že Evropě kralovalo neevropské auto. Poprvé nabubřelé Evropany porazil na hlavu bonbónek od Nissanu - Micra. Na přelomu tisíciletí Japonsko utvrdilo Evropu, že malá auta umí a zabodovalo s Toyotou Yaris, třetí vítězství si letos odnáší hybridní prius.

Kdo si počká...
Dlouhé čekání na vítězství prožil evropský fenomén - VW Golf. Zakladatel automobilového druhu, který je dnes v Evropě nejsledovanější, se vítězství dočkal až ve své třetí generaci.

Zajímavostí také je, že od jeho vítězství v roce 1992, už žádné německé auto na příčku nejvyšší nedosáhlo.

Kuriozity, speciality, perličky
Z vybrané společnosti ční několik opravdových specialit. V roce 1968 zvítězilo NSU Ro80, velmi zajímavý automobil, jak zvenku, tak zevnitř. Pod kapotou totiž rotoval trojúhelníkový píst wankelova motoru. Léta 1977 a 78 byla ve znamení moderny. Nejprve vyhrál Rover 3500 s tvary, za které se nemusel stydět ani o deset let později. Rok nato si užívalo svého prvního a také posledního vítězství Porsche s modelem 928, autem, kterému zarytí porschisté říkají porsche pro sekretářku.

Francouzská bohyně

V hovorové francouzštině se zkratka DS změnila v "déesse", tedy "bohyně".
Citroën DS - auto, které nejvíce předběhlo svou dobu a ještě několik let po své premiéře v roce 1955 z něj měla konkurence "těžkou hlavu". Senzaci pařížského autosalonu si v první den výstavy objednalo 12 tisíc zájemců. Aerodynamický 4,8 m dlouhý sedan, který si oblíbil i Fantomas, byl pozoruhodný futuristickou karoserií a především plynokapalinovým odpružením umožňujícím měnit světlou výšku auta. Vůz, který byl revoluční od směrovek k výfuku (jedna z generací měla kupříkladu světlomety, které viděly za roh), překypoval zajímavými technickými řešeními a kupříkladu Charlesi de Gaulleovi zachránil život při pokusu o atentát.

Hydraulika dávala bohyni na svou dobu nevídaný komfort. Ještě o deset let později německý časopis Auto Motor und Sport píše: "V poslední době i některé další automobilky, například BMW, udělaly v oblasti podvozku velké kroky kupředu. Ale vlastnosti, které nabízí podvozek citroënu, zůstaly nepřekonány."

"DSko" si titul auta roku zasloužilo i po mnohaleté výrobě (vyrábělo se dvacet let). Bohužel, nápad vyhlašovat nejlepší nové auto roku přišel až o několik let později.

Priusova volba
V letošním ročníku se sešla vybraná a velmi silná společnost: atraktivní Peugeot 407, dovádivé BMW řady 1, technickými hračičkami přetékající Citroën C4... vyhrát ale mohl jen jeden. Nutno přiznat, že Toyota Prius, nabitá technikou a ekologickými ideály, si autem roku pro letošek být zaslouží.

2005

Toyota Prius

2004

Fiat Panda

2003

Renault Mégane

2002

Peugeot 307

2001

Alfa Romeo 147

Prius poprvé

V roce 2005 zvítězila Toyota Prius na celé čáře, je nejlepší podle 37 z 58 členů poroty. Málokdo si ale vzpomene, že jeho první ošklivější a těžkopádnější generace zabodovala už v roce 2001, kdy se umístila na třetím místě.

2000

Toyota Yaris

1999

Ford Focus

Jiná volba

1999 byl jedním z těch "nabitých" roků, ve kterých si titul rozhodně zasloužilo více aut, než jen jedno

Peugeot 206

Svým milým a šibalským výrazem uhranul kdekoho. I když je přesně tím autem, které by v jakémkoliv jiném roce vyhrálo na celé čáře, v konkurenci revolučního Fordu Focus se musela 206 spokojit s druhým místem.

BMW řady 3

Jedno z nejvyváženějších aut vůbec. Trojka je ikonou stávajícího automobilového světa. Technicky na výši, ohromující jízdní vlastnosti, ale bohužel i "nadstandardní" cena. Nová už se dobývá do dveří, ale tahle si důchod ještě rozhodně nezaslouží. BMW ale auta roku prostě nevyhrávají...
1998

Alfa Romeo 156

Jiná volba

Mercedes A

Jeho veličenstvo ze Stuttgartu se konečně rozhodlo sestoupit z oblak mezi "obyčejné řidiče". Na svět přišel Mercedes A. Co do nabídky vnitřního prostoru jedno z nejgeniálnějších aut. "Áčko" se může hrdě zařadit mezi nejrevolučnější a nejvýraznější auta 90. let, jen nebýt toho zpropadeného "losího testu".
1997

Renault Scénic

Překvapení z východu

Počátkem 90. let by žádná z automobilek ani nepomyslela, že jí bude konkurovat auto nosící značku zpoza "železné opony". Našince zahřálo u srdce a skeptikové alespoň na chvíli zmlkli. Do finále se probojovala Škoda Octavia. Nikdy nebyl úspěch tak blízko...

1996

Fiat Bravo/Brava

1995

Fiat Punto

1994

Ford Mondeo

1993

Nissan Micra

Evropa pokořena

Dříve nebo později k tomu muselo dojít. V roce 1991 unikl úspěch o vlásek Nissanu Primera (druhé místo). Malý Nissan Micra měl úspěch nejen u novinářů, ale i u řidičů.

1992

VW Golf III

Jiná volba

Opel Astra

Věčně druhý: Ročník ve kterém nebylo rozhodnuto do poslední chvíle. V soboji golf v. astra rozhodly "zásluhy" auta z Wolfsburgu. Astra tento ročník svému úhlavnímu nepříteli nadosmrti nezapomene...
1991

Renault Clio

1990

Citroën XM

1989

Fiat Tipo

Jiná volba

VW Passat

Třetí generace byla tou nejpassatovější, kterou VW vyrobil. Sen živnostníků, ve své době ještě vcelku "lidový" vůz, který se osvědčil jako nezničitelný. Obrovský prodejní úspěch bohužel odhadnout nejde.
1988

Peugeot 405

1987

Opel Omega

1986

Ford Scorpio

1985

Opel Kadett

1984

Fiat Uno

Urodilo se

"Ať zvolíme kohokoliv, musíme někomu neprávem ublížit," říkali si porotci. Kromě una, které svou vcelku vysokou karoserií předznamenalo vznik malých MPV, byl tento rok rokem Peugeotu 205 a druhé generace golfu. Auta, která se stala legendami. Stačí pomyslet na "dvěstěpětku", která vydržela ve výrobě 12 let.

1983

Audi 100

1982

Renault 9

1981

Ford Escort

Jiná volba

Fiat Panda

Prověřena časem: Stará panda opustila výrobu teprve nedávno. Nesmrtelné a nezničitelné auto, které jako jedno z posledních aut, které snesou to nejneomalenější zacházení, přežila v 21. století. její kvality však prověřil až čas. Je příkladem auta, které na titul pomýšlet nemohlo, s odstupem času je ale jasné, že by si jej zasloužilo.

1980

Lancia Delta

1979

Simca-Chrysler Horizon

1978

Porsche 928

Poprvé a naposled

Původní měla 928 nahradit legendární 911. Nakonec přežila ikona sportovních vozů a elegantní a na svou dobu revoluční tvary odešly s 928 do propadliště dějin.

1977

Rover 3500

1976

Simca 1307/1308

1975

Citroën CX

Jiná volba

VW Golf I

Ani samotní  vládci automobilky golfu příliš nevěřili. Předpokládali, že se po několika letech v tichosti odporoučí ze scény a publikum si vyžádá nového brouka. Golf byl jakési "nechtěné dítě", které automobilka ani příliš nepropagovala. Nevěřila  mu ani novinářská porota a ... po dvaceti milionech prodaných aut je golf jedním z nejznámějších aut světa.
1974

Mercedes 450S

Jiná volba

Fiat X 1/9

Jedno z nejzajímavších aut, které se probojovalo na stupně vítězů. Porota však upřednostnila luxus a aristokratičnost Mercerdesu.

1973

Audi 80

Jiná volba

Renault 5

Jedna z nejtěsnějších proher. Renault 5 si ji ale vynahradil v prodejích.
1972

Fiat 127

1971

Citroën GS

1970

Fiat 128

1969

Peugeot 504

1968

NSU Ro80

1967

Fiat 124

1966

Renault 16

Zajímavost nad zajímavost

Hned třetí ročník stál za to. Vyhrál hatchback- zvíře ve své době v automobilové džungli ojedinělé. Dva prostory a pět dveří objevil Renault pro velké auto o hodně let dříve než všichni ostatní. Za pozornost stojí i duhé místo Rolls Royce Silver Shadow.

Jiná volba

Jensen FF/Interceptor

Auto, které vzniklo v pouhých přibližně 7 tisících kusech, předběhlo dobu o několik desetiletí. ABS - neodmyslitelný pomocník řidiče pro bezpečnější brzdění se poprvé sériově objevil právě do jensenu.

První verze FF měla permanentní pohon všech kol. Motor byl převzatý od Chrysleru: V8, 3,2 litru a spolupracoval s automatickou převodovkou. Pro dovoz do USA byl vyvinut prototyp pásového převodu na levou stranu, bohužel se neujal.

Druhá verze (Interceptor) měla v nejvýkonnější verzi 325 koní a maximální rychlost 197 km/h.

Jensen se vyráběl 10 let.

1965

Austin 1800

1964

Rover 2000

A co vy? Máte tip na auto, které si ocenění zasloužilo, ale nedočkalo se? Pište do diskuze pod článkem.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.