Čtyřicet dva let velkých, těsných, jasných i nepochopených vítězství, proher a následných velkých tažení, ale i nevyužitých příležitostí.
Čytřicet dva ročníků novinářského hlasování o nejlepší auto pro ten který rok.
Za čtyři desetiletí se v elitním klubu objevili opravdoví "exoti", kteří nakonec upadli v zapomnění. Na druhou stranu, vítězství některých aut bylo víceméně jasné. Někdy měla auta tu smůlu, že se sešla v "silném" ročníku (vyhrát ale může jen jeden), jindy se jejich kvality ověřily až časem.
Italský patent, německé prokletí, japonská invaze
Uhrančivé oči Italek (živých i plechových) mají na rozhodovaní poroty neuvěřitelný vliv. Výrobce, který má na auta roku "patent", je italský Fiat. Poprvé zvítězil v roce 1964 s modelem 124 (později i v našich zeměpisných šířkách známá Lada), pak pokračoval s modely 128, 127, Uno, Tipo, Punto, Bravo/Brava - dva roky po sobě, a nakonec loni s novou Pandou. Porotci mají také zálibu v Renaultech (5 vítězství) a ve Fordech (4).
Pouze třikrát se stalo, že Evropě kralovalo neevropské auto. Poprvé nabubřelé Evropany porazil na hlavu bonbónek od Nissanu - Micra. Na přelomu tisíciletí Japonsko utvrdilo Evropu, že malá auta umí a zabodovalo s Toyotou Yaris, třetí vítězství si letos odnáší hybridní prius.
Kdo si počká...
Dlouhé čekání na vítězství prožil evropský fenomén - VW Golf. Zakladatel automobilového druhu, který je dnes v Evropě nejsledovanější, se vítězství dočkal až ve své třetí generaci.
Zajímavostí také je, že od jeho vítězství v roce 1992, už žádné německé auto na příčku nejvyšší nedosáhlo.
Kuriozity, speciality, perličky
Z vybrané společnosti ční několik opravdových specialit. V roce 1968 zvítězilo NSU Ro80, velmi zajímavý automobil, jak zvenku, tak zevnitř. Pod kapotou totiž rotoval trojúhelníkový píst wankelova motoru. Léta 1977 a 78 byla ve znamení moderny. Nejprve vyhrál Rover 3500 s tvary, za které se nemusel stydět ani o deset let později. Rok nato si užívalo svého prvního a také posledního vítězství Porsche s modelem 928, autem, kterému zarytí porschisté říkají porsche pro sekretářku.
Francouzská bohyně
V hovorové francouzštině se zkratka DS změnila v "déesse", tedy "bohyně". |
Hydraulika dávala bohyni na svou dobu nevídaný komfort. Ještě o deset let později německý časopis Auto Motor und Sport píše: "V poslední době i některé další automobilky, například BMW, udělaly v oblasti podvozku velké kroky kupředu. Ale vlastnosti, které nabízí podvozek citroënu, zůstaly nepřekonány."
"DSko" si titul auta roku zasloužilo i po mnohaleté výrobě (vyrábělo se dvacet let). Bohužel, nápad vyhlašovat nejlepší nové auto roku přišel až o několik let později.
Priusova volba
V letošním ročníku se sešla vybraná a velmi silná společnost: atraktivní Peugeot 407, dovádivé BMW řady 1, technickými hračičkami přetékající Citroën C4... vyhrát ale mohl jen jeden. Nutno přiznat, že Toyota Prius, nabitá technikou a ekologickými ideály, si autem roku pro letošek být zaslouží.
2005 |
| ||||||||
2004 | |||||||||
2003 |
Renault Mégane | ||||||||
2002 |
Peugeot 307 | ||||||||
2001 |
Alfa Romeo 147 | ||||||||
Prius poprvé V roce 2005 zvítězila Toyota Prius na celé čáře, je nejlepší podle 37 z 58 členů poroty. Málokdo si ale vzpomene, že jeho první ošklivější a těžkopádnější generace zabodovala už v roce 2001, kdy se umístila na třetím místě. | |||||||||
2000 |
Toyota Yaris | ||||||||
1999 | |||||||||
| |||||||||
1998 |
Alfa Romeo 156 | ||||||||
| |||||||||
1997 |
Renault Scénic | ||||||||
Překvapení z východu Počátkem 90. let by žádná z automobilek ani nepomyslela, že jí bude konkurovat auto nosící značku zpoza "železné opony". Našince zahřálo u srdce a skeptikové alespoň na chvíli zmlkli. Do finále se probojovala Škoda Octavia. Nikdy nebyl úspěch tak blízko... | |||||||||
1996 |
Fiat Bravo/Brava | ||||||||
1995 |
Fiat Punto | ||||||||
1994 | |||||||||
1993 |
Nissan Micra | ||||||||
Evropa pokořena Dříve nebo později k tomu muselo dojít. V roce 1991 unikl úspěch o vlásek Nissanu Primera (druhé místo). Malý Nissan Micra měl úspěch nejen u novinářů, ale i u řidičů. | |||||||||
1992 |
VW Golf III | ||||||||
| |||||||||
1991 |
Renault Clio | ||||||||
1990 |
Citroën XM | ||||||||
1989 |
Fiat Tipo | ||||||||
| |||||||||
1988 |
Peugeot 405 | ||||||||
1987 |
Opel Omega | ||||||||
1986 |
Ford Scorpio | ||||||||
1985 |
Opel Kadett | ||||||||
1984 |
Fiat Uno | ||||||||
Urodilo se "Ať zvolíme kohokoliv, musíme někomu neprávem ublížit," říkali si porotci. Kromě una, které svou vcelku vysokou karoserií předznamenalo vznik malých MPV, byl tento rok rokem Peugeotu 205 a druhé generace golfu. Auta, která se stala legendami. Stačí pomyslet na "dvěstěpětku", která vydržela ve výrobě 12 let. | |||||||||
1983 |
Audi 100 | ||||||||
1982 |
Renault 9 | ||||||||
1981 |
Ford Escort | ||||||||
| |||||||||
1980 |
Lancia Delta | ||||||||
1979 |
Simca-Chrysler Horizon | ||||||||
1978 |
Porsche 928 | ||||||||
Poprvé a naposled Původní měla 928 nahradit legendární 911. Nakonec přežila ikona sportovních vozů a elegantní a na svou dobu revoluční tvary odešly s 928 do propadliště dějin. | |||||||||
1977 |
Rover 3500 | ||||||||
1976 |
Simca 1307/1308 | ||||||||
1975 |
Citroën CX | ||||||||
| |||||||||
1974 |
Mercedes 450S | ||||||||
| |||||||||
1973 |
Audi 80 | ||||||||
| |||||||||
1972 |
Fiat 127 | ||||||||
1971 |
Citroën GS | ||||||||
1970 |
Fiat 128 | ||||||||
1969 |
Peugeot 504 | ||||||||
1968 |
NSU Ro80 | ||||||||
1967 |
Fiat 124 | ||||||||
1966 |
Renault 16 | ||||||||
Zajímavost nad zajímavost Hned třetí ročník stál za to. Vyhrál hatchback- zvíře ve své době v automobilové džungli ojedinělé. Dva prostory a pět dveří objevil Renault pro velké auto o hodně let dříve než všichni ostatní. Za pozornost stojí i duhé místo Rolls Royce Silver Shadow.
| |||||||||
1965 |
Austin 1800 | ||||||||
1964 |
Rover 2000 |
A co vy? Máte tip na auto, které si ocenění zasloužilo, ale nedočkalo se? Pište do diskuze pod článkem.